شاخصه‌های رفتار صحیح در مقابل آمریکا

رهبر معظم انقلاب دیروز در جمع سران قوا و کارگزاران نظام با بیان نکاتی پیرامون تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران، شکست این کشور را در ماجرای مربوط به خروج از برجام، قطعی و مسلم دانستند.

شاخصه‌های رفتار صحیح در مقابل آمریکا

#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

 رهبر معظم انقلاب دیروز در جمع سران قوا و کارگزاران نظام با بیان نکاتی پیرامون تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران، شکست این کشور را در ماجرای مربوط به خروج از برجام، قطعی و مسلم دانستند. ایشان بهره‌گیری از «تجربه تاریخی» و «عمل به وظایفی که بر اساس سنت الهی بر عهده ما است» را از شروط اساسی معرفی کرده و بر این اساس شاخصه‌های «رفتار صحیح» در مقابل آمریکا را تبیین کردند.

تحلیل و ارزیابی

شاخصه‌های رفتار صحیح در مقابل آمریکا چیست؟

عدم تعامل

 تعامل با دولتی که تعهدات خود را به‌راحتی نقض کرده و زیر پا می‌گذارد، اشتباه و خسارت‌بار است. در این رابطه نیز تفاوتی بین آمریکای ترامپ، آمریکای اوباما و آمریکای بوش وجود ندارد.

 عمل بر اساس شناخت دشمن

شناخت عمیق دشمن باید مقدمه عمل در مقابل آن باشد. اشراف به این موضوع که مسئله آمریکا نه توان هسته‌ای، نه توان دفاعی موشکی و نه سیاست‌های منطقه‌ای ایران، بلکه اصل نظام جمهوری اسلامی است، از اجزای مهم این شناخت است.

 عدم انعطاف

 تجربه نشان می‌دهد انعطاف در مقابل آمریکا نه‌تنها دشمنی او را کم نمی‌کند، بلکه این کشور را در پیگیری سیاست‌های استکباری خود مصمم‌تر می‌کند. انعطاف ایران در زمان ریاست جمهوری جرج بوش و محور شرارت نامیده شدن ایران توسط وی، نمونه بارز این مسئله است.

 ایستادگی و مقاومت

 ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا بهترین و بهینه‌ترین گزینه رفتار در مقابل این کشور مستکبر است که می‌تواند زمینه بسیار زیاد عقب نشاندن آن‌ها را به وجود می‌آورد.

 عدم اعتماد به اروپا

 تحلیل تجربه تاریخی به‌دست‌آمده در رابطه با اروپایی‌ها نشان می‌دهد بازیگران کلیدی اروپایی در «مسائل مهم» با آمریکا همراه هستند. لذا در ارتباط با اروپایی‌ها، پیش‌فرض باید «عدم اعتماد» باشد.

 نگاه به داخل

 برای موفقیت در خنثی‌سازی دشمنی‌های آمریکا نسبت به ایران لازم است تا «نگاه و اتکا به داخل» در تصمیم‌گیری‌ها اصالت داشته باشد. گره زدن اقتصاد به توافقی مانند برجام، موجب سردرگمی و معطل شدن چرخ اقتصادی کشورمی شود.

#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی :herb: اندیشکده راهبردی تبیین

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه