منطقه در یک نگاه (7 مهر 1398)

منطقه در یک نگاه (7 مهر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |7 مهر 1398
 
1️⃣ رسانه‌های عربستانی امروز از آتش‌سوزی گسترده در ایستگاه «الحرمین» شهر جده در غرب عربستان خبر دادند. هنوز از علت آتش‌سوزی خبری در دست نیست اما ستون دود غلیظی از مسافت بسیار دور نیز قابل مشاهده است.
 
2️⃣ «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی امروز (یکشنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت که بر خلاف ادعای مقامات سعودی «عبدالعزیز الفغم»، محافظ شخصی پادشاه عربستان در منزل دوستش به قتل نرسیده و در زمان قتل در کاخ حضور داشته است.
 
3️⃣ سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز در کنفرانسی خبری جزئیاتی درباره عملیات «نصر من الله» ارائه داد. این عملیات از ۲۴ مرداد گذشته در محورهای مختلف جبهه نجران آغاز شده و خسارت‌های انسانی دشمن سعودی بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی بوده است. «یحیی سریع» همچنین اعلام کرد، از تمام اسرای سعودی فیلم منتشر نخواهد شد و ارائه اطلاعات کامل‌تر در این باره فقط از طریق مذاکره و اقدامات متقابل ممکن خواهد بود.
 
4️⃣ منابع عراقی از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در هفته جاری خبر داده‌اند. گمانه‌زنی‌هایی درباره طرح ابتکاری عبدالمهدی برای کاهش تنش در روابط تهران-ریاض و ارائه جزئیات آن به مقامات ایرانی در این سفر مطرح شده است. در همین حال وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز خواستار «تلاشی جهانی برای مهار کردن رفتار تهاجمی ایران» شد.
 
5️⃣ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه تأیید کرد که اولین نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه یک ماه دیگر در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود. 
 
6️⃣ «مراد العضایله» دبیرکل حزب جبهه عمل اسلامی گفت که نیروهای امنیتی اردن سه عضو این حزب و چند نفر دیگر را بازداشت کردند. پیش از ظهر امروز دادگاه اداری اردن پس از گذشت سه هفته از اعتصاب معلمان این کشور و اصرار سندیکای معلمان، رأی به پایان این اعتصاب داد.
 
7️⃣ در حالی که نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۲۷ مهر اعلام می‌شود، «گلبدین حکمتیار» رهبر «حزب اسلامی» با انتقاد از تقلب گسترده مدعی شد که برنده انتخابات است.
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه