مرزبندی‌های جغرافیایی و «منازعات طولانی‌شده»

در روزهای اخیر و با حملات نظامی ارتش ترکیه به بخش‌هایی از شمال شرق سوریه، عده‌ای از غیرنظامیان کرد کشته، زخمی و آواره شدند.

مرزبندی‌های جغرافیایی و «منازعات طولانی‌شده»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸در روزهای اخیر و با حملات نظامی ارتش ترکیه به بخش‌هایی از شمال شرق سوریه، عده‌ای از غیرنظامیان کرد کشته، زخمی و آواره شدند. فارغ از بررسی این حملات و پیامدهای سیاسی-امنیتی آن در منازعه سوریه، نوشتار پیش‌رو تلاش می‌کند به وجه دیگر آن بپردازد:

🔻با آغاز قرن بیستم و فرسایش نظم اروپایی پس از کنگره وین، قدرت‌های جهانی وارد دور تازه‌ای از رقابت شدند که در نهایت به جنگ جهانی اول منتهی شد. در بحبوحه این جنگ، فرانسه و انگلستان خطی از «عکا» تا «کرکوک» ترسیم کردند و سرزمین‌های شمالی و جنوبی آن را حوزه قلمرو خود قرار دادند.

🔻این مرزبندی جغرافیایی، بسیاری از واقعیات منطقه غرب آسیا در طول قرن بیستم را شکل داد و بیش از آنکه مؤلفه‌ها و ملاحظات قومی، مذهبی، زبانی و جغرافیایی را در نظر بگیرد، منافع قدرت‌های بزرگ را مورد توجه قرار داد. به صورت کلی تقریباً ریشه بسیاری از منازعات فعلی در غرب آسیا و حتی مناطقی مانند شبه قاره به تصمیماتی بازمی‌گردد که از سوی قدرت‌های بزرگ در مقاطع مختلف تاریخی به ویژه قرن بیستم اخذ شده است.

🔻نگاهی کوتاه به تحولات کنونی عرصه سیاست بین‌الملل نشان می‌دهد تقریباً در بیشتر مناطقی که قدرت‌های بزرگ در دوره‌ای از تاریخ در آن‌ها نقش‌آفرین بوده‌اند، منازعاتی ایجاد شده که می‌توان آن‌ها را «منازعات طولانی‌شده» نام نهاد. منازعاتی که خودتداوم‌بخش است و طرف‌های درگیر در آن متعدد هستند. ویژگی دیگر این منازعات این است که هر لحظه امکان بروز جنگ در آن‌ها وجود دارد.

✔️ بنابراین به نظر می‌رسد چنین صورت‌بندی نظری را -فارغ از همه ملاحظات سیاسی- هم‌اکنون می‌توان درباره منازعه ترکیه و کردها ارائه داد. منازعه‌ای که همه تلاش‌ها معطوف بر مدیریت آن بوده، درصورتی‌که باید وارد فاز حل و فصل و درنهایت «دگرگون‌سازی» می‌شد. از این‌رو حتی با پایان حملات ترکیه به کردهای سوریه در مقطع فعلی، تداوم این منازعه در اشکال و زمان‌های دیگر و حتی اوج‌گیری آن محتمل است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه