توافق سوچی؛ اصلاح آدنا کلید خورد

رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پس از یک گفت‌وگوی چندساعته در سوچی به توافقی 10 بندی درباره تحولات شمال سوریه دست یافتند. توافقی که هم نکات مهمی دارد و هم ابهاماتی را ایجاد می‌کند.

توافق سوچی؛ اصلاح آدنا کلید خورد

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پس از یک گفت‌وگوی چندساعته در سوچی به توافقی 10 بندی درباره تحولات شمال سوریه دست یافتند. توافقی که هم نکات مهمی دارد و هم ابهاماتی را ایجاد می‌کند:

🔶 بند 4 را شاید بتوان مهم‌ترین بند توافق دانست؛ زیرا بازگشتی به توافق آدنا محسوب می‌شود. براساس توافق آدنا ترکیه اجازه دارد تا برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود. توافق سوچی اما در بند 5 تأکید می‌کند که پس از نظارت نیروهای سوری و روسی بر خروج YPG از محدوده 30 کیلومتری، نیروهای ترکیه و روسیه تا عمق 10 کیلومتری، گشت مشترک خواهند داشت.

🔶 بر این اساس به نظر می‌رسد روسیه به دنبال اعمال اصلاحاتی در آدنا از جمله افزایش محدود عمق منطقه حضور ترکیه برای مبارزه با تروریست‌ها از 5 به 10 کیلومتر است. چه‌اینکه وزیر خارجه روسیه، یک روز پیش از نشست پوتین و اردوغان در سوچی، اعلام کرد مسکو از ایده اصلاح آدنا حمایت می‌کند. از این‌رو توافق سوچی را می‌توان آغاز روند اصلاح و اجرای آدنا دانست.

🔶 بند 3 وضعیت فعلی عملیات «چشمه صلح» تا عمق ۳۲ کیلومتری را تثبیت می‌کند؛ درحالی که بندهای مختلف آن در مغایرت با ایده کمربند ضد کردی اردوغان در سراسر مناطق شمالی سوریه است. علاوه بر این‌ها برخی اخبار از ایجاد پست‌های نظارتی ارتش سوریه در مناطق خارج از عملیات چشمه صلح و داخل عمق 32 کیلومتر حکایت دارد. بنابراین مشخص نیست آیا اردوغان از ایده اولیه خود عقب نشسته یا موضوع دیگری در میان است.

🔶 علاوه بر این‌ها موضوع اسکان پناهندگان که شاید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آنکارا باشد نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. منطقه فعلی عملیات چشمه صلح کوچک‌تر از آن است که بتواند میلیون‌ها آواره سوری را در خود جای دهد. سایر مناطق شمالی در شرق و غرب این محدوده نیز جزو مناطق نظارتی ترکیه و روسیه است و در عمق‌های بیشتر ارتش سوریه استقرار خواهد یافت که عملاً مسئله اسکان پناهندگان با مختصات مورد نظر ترکیه، منتفی خواهد شد.

✔️بنابراین اگرچه توافق سوچی را می‌توان گامی رو به جلو دانست، اما برخی مسائل همچنان در ابهام قرار دارند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه