منطقه در یک نگاه ( 7 دی 1398)

منطقه در یک نگاه ( 7 دی 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه | 7 دی 1398

1️⃣ نشست 2 روزه «معارضان مستقل» در حالی امروز در ریاض به پایان رسید که معارضان سوریه حاضر در مذاکرات ژنو این نشست را کودتای سعودی علیه ائتلاف معارضان خواندند.

2️⃣ دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در اراضی فلسطینی در گزارشی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی بیش از 600 ساختمان متعلق به فلسطینی‌ها را تخریب کرده است.

3️⃣ «صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» در یمن با اشاره به جنایت‌ها و توطئه‌های امارات برای کشورش، اذعان کرد که راهبرد ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن اشتباه بود.

4️⃣ نایب‌رئیس پارلمان عراق اعلام کرد نامه رئیس‌جمهور این کشور خطاب به رئیس پارلمان در سایه پیچیده شدن انتخاب نخست‌وزیر، در چارچوب بیان موضع است نه درخواست رسمی برای استعفا. از سوی دیگر، «مختار الموسوی» نماینده فراکسیون «البناء» در پارلمان عراق از نامه «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق به «برهم صالح» رئیس‌جمهور که پس از اعلام آمادگی برای استعفا به منطقه کردستان عراق سفر کرده، خبر داد.

5️⃣ سخنگوی وزارت دفاع ترکیه شامگاه جمعه گفت، این کشور در صورت نیاز برای اعزام نیروی نظامی به لیبی کاملا آماده است. در همین زمینه یک منبع خبری سعودی مدعی شد که ترکیه قصد دارد هشت هزار نیروی مسلح از سوریه به لیبی منتقل کند تا از دولت «طرابلس» حمایت کنند.

6️⃣ مقام‌های آمریکایی بامداد شنبه مدعی شدند یک نیروی پیمانی آمریکا در جریان حمله راکتی به پایگاه نظامی «K1» در استان کرکوک عراق کشته شده است.

7️⃣ بر اساس اعلام رسانه‌ها، عکس‌برداری رادیولوژی جدید از بدن شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه نشان می‌دهد که بر اثر شلیک نیروهای امنیتی نیجریه‌ای، هنوز ۴۳ ترکش گلوله در بدن شیخ وجود دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه