پرونده‌سازی آمریکا و مقدمه‌چینی ترور سردار سلیمانی

آلیسا جوهانسون، مسئول دفتر نیویورک‌تایمز در بغداد، طی گزارش مبسوطی در این نشریه مورخ 17 بهمن 1398، مدعی شده طبق شواهد غیرمستقیم و تجربه کاری مسئولان نظامی و اطلاعاتی عراق، شلیک موشک در تاریخ 6 دی 1398 به پایگاه هوایی K1 آمریکا که به گفته دولت ترامپ به مرگ یک پیمانکار آمریکایی انجامید، از سوی نیروهای نزدیک به ایران نبوده است.

پرونده‌سازی آمریکا و مقدمه‌چینی ترور سردار سلیمانی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 آلیسا جوهانسون، مسئول دفتر نیویورک‌تایمز در بغداد، طی گزارش مبسوطی در این نشریه مورخ 17 بهمن 1398، مدعی شده طبق شواهد غیرمستقیم و تجربه کاری مسئولان نظامی و اطلاعاتی عراق، شلیک موشک در تاریخ 6 دی 1398 به پایگاه هوایی K1 آمریکا که به گفته دولت ترامپ به مرگ یک پیمانکار آمریکایی انجامید، از سوی نیروهای نزدیک به ایران نبوده است.

🔶 طبق این یادداشت، مقام‌های آمریکا اصرار دارند این شلیک از سوی کتائب حزب‌الله بوده ولی هیچ سندی در این رابطه، حتی به دولت عراق ارائه نکردند. ولی مسئولان امنیتی عراق از جمله ابوعلی‌الابصری، مدیر کل مبارزه با تروریسم و احمد عدنان، از مسئولان اطلاعاتی پلیس عراق، معتقدند مبدأ شلیک، منطقه‌ای سنی‌نشین در استان کرکوک بوده است.

🔶 به گفته مسئولان امنیتی عراق در این مقاله، داعش تسلط بالایی بر کرکوک دارد ولی نیروهای شیعه به خصوص کتائب حزب‌الله از 2014 به این‌سو در آنجا حضور ندارند. آن‌ها اذعان کرده‌اند آذر 1398 نسبت به حملات جدید داعش به آمریکایی‌ها هشدار داده بودند و حتی سرهنگ طالب‌التمیمی، از فرماندهان پلیس عراق از آمریکایی‌ها خواسته بود بالن‌های شناسایی خود در اطراف پایگاه K1 را به پرواز درآورند ولی به طور مشکوکی، آن‌ها در روزهای منتهی به حمله از این کار اجتناب کردند. به خصوص در شرایطی که 4 دی 1398 نیز حمله زمینی ناموفقی از سوی داعش علیه این پایگاه رخ داد.

🔷 فرضیه خوش‌بینانه مبتنی بر داده‌های گزارش این است که تشخیص اشتباه مقام‌های آمریکایی به زنجیره آتش متقابل میان آمریکا با ایران انجامید. ولی فرضیه‌ای بدبینانه و ازقضا واقع‌بینانه‌تر وجود دارد که عدم رعایت ملاحظات امنیتی با وجود هشدارهای دقیق مسئولان عراقی، عدم ارائه اطلاعات حمله علی‌رغم آگاهی از مبدأ حمله و هم‌چنین عدم افشای نام پیمانکار آمریکایی مقتول، آن را تقویت می‌کند.

🔷 طبق این فرضیه بدبیناته آمریکایی‌ها با وجود احتمال حمله داعش به این پایگاه، راه را برای این اقدام هموار کردند تا با پرونده‌سازی علیه گروه‌های مقاومت در عراق، ابتدا با حمله‌ای سهمگین به آنان مقدمات حمله به سفارت بغداد در آمریکا را فراهم و سپس به ترور سردار سلیمانی مبادرت بورزند. اقدامی که از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه