اولین تراکنش مالی اینستکس؛ دیر و ناکافی

حدود یک‌سال‌ونیم پس از راه‌اندازی اینستکس، 11 فروردین 1399 اولین تراکنش مالی میان ایران و اروپا در چارچوب این سامانه مالی انجام شد.

♦️ اولین تراکنش مالی اینستکس؛ دیر و ناکافی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 حدود یک‌سال‌ونیم پس از راه‌اندازی اینستکس، 11 فروردین 1399 اولین تراکنش مالی میان ایران و اروپا در چارچوب این سامانه مالی انجام شد. به ادعای وال‌استریت‌ژورنال، در این تراکنش، تجهیزات پزشکی مربوط به درمان بیماری‌های خونی به ارزش مالی تقریباً 500 هزار یورو از یک شرکت آلمانی خریداری شده که نهایی‌شدن آن چندین ماه به طول انجامیده است.

🔶 آیا می‌توان این تراکنش را روزنه امیدی برای مقابله با تحریم آمریکا قلمداد کرد؟ عجالتاً خیر. زیرا دو نکته زیر نشان‌گر آن است که اتحادیه اروپا سعی کرده است که این اقدام واکنش منفی چندانی را در دولت ترامپ ایجاد نکند:

1️⃣ گرچه به واقع تحریم‌های بانکی آمریکا از مبادلات هر کالایی جلوگیری می‌کند ولی طبق ادعای ایالات متحده موارد بشردوستانه از جمله نیازمندی‌های پزشکی و غذایی مستثنا هستند. به همین دلیل سه کشور بزرگ اروپایی نیز در اولین تراکنش، بر این استثنا دست نهاده و از مبادله کالاهای تحریمی که منافع اقتصادی ایران از برجام را تأمین می‌کنند، خودداری کرده است.

2️⃣ این اقدام با گذشت زمان طولانی از تصویب اینستکس، صرفاً در وضعیت شیوع گسترده ویروس کرونا و فشار مضاعف تحریم‌ها بر ایران به انجام رسیده تا ضمن جلب توجه افکار عمومی ایران، پاسخی نسبی به درخواست‌های رفع تحریم‌ها در فضای گسترش کرونا داده باشد و دولت آمریکا نیز به دلیل مطالبات عمومی، نسبت به آن سکوت کند.

🔷 بنابراین هدف این تراکنش در زمان کنونی را می‌توان حفظ امیدواری ایران به برجام به منظور خرید زمان برای جلوگیری از تضعیف بیشتر این توافق تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانست. ایران در این شرایط لازم است هر گونه تعدیل کاهش تعهدات را منوط به تعمیم تراکنش‌های اینستکس به کلیه نیازمندی‌های ایران نماید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه