هاآرتص: الحاق کرانه باختری موجودیت رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد

یک رسانه صهیونیستی در تحلیلی با پرداختن به علت اصلی سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، الحاق کرانه باختری را اقدامی با پیامد‌های فاجعه‌بار برای موجودیت رژیم صهیونیستی دانست.

به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح امروز (چهارشنبه) در دیداری از پیش برنامه‌ریزی شده یک روز پیش از مراسم تحلیف کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

هاآرتص در این تحلیل با عنوان «الحاق کرانه باختری را متوقف کنید» می‌نویسد بنا به گزارش‌ها پمپئو در این سفر قصد دارد در خصوص آینده کمپین ضد ایرانی، همکاری در خصوص شیوع ویروس کرونا و موضوع چالش برانگیز الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کند.

بنا به نوشته این روزنامه صهیونیستی، رایزنی درباره دو موضوع اول (ایران و کرونا) مستلزم دیدار مستقیم نیست. هماهنگی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران و نیز همکاری برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، به طور مداوم و منظم در جریان است. اما موضوع جنجالی الحاق کرانه باختری و دره اردن مقامات آمریکایی را بر آن داشت تا با حضور مستقیم در سرزمین‌های اشغالی به تبیین دقیق جزئیات آن بپردازند.

همانطور که پیشتر دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرد واشنگتن برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری طی هفته‌های آتی آمادگی دارد. چراغ سبز الحاق کرانه باختری را ماه گذشته وزیر خارجه آمریکا به مقامات صهیونیست در جریان کنفرانسی خبری نشان داد و تل‌آویو را برای تصمیم گیری در این خصوص مختار دانست.

هاآرتص در ادامه این تحلیل می‌نویسد: فرضیه مسلم این است که دولت آمریکا از هر تصمیمی که رژیم صهیونیستی اتخاذ کند، حمایت خواهد کرد، چه این تصمیم در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن باشد یا خیر. این تنها به دلیل تعهد ترامپ برای حمایت از نتانیاهو نیست، بلکه ترامپ به انتخابات سوم نوامبر چشم دارد.

اما برغم حمایت کورکورانه واشنگتن از اقدامات تل‌آویو، اتحادیه اروپا اخیرا نسبت به الحاق کرانه باختری به اسرائیل هشدار داده است. اتحادیه اروپا این تجاوزگری رژیم صهیونیستی را مطابق با قوانین بین المللی نمی‌داند و هشدار داده در صورت اجرایی شدن آن، اقدام خواهد کرد. حتی گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با اعمال تحریم یا تجدید نظر در همکاری‌های اروپا و رژیم صهیونیستی اخیرا مطرح شده است. هاآرتص با استناد به تهدید اتحادیه اروپا پیش بینی کرد الحاق کرانه باختری می‌تواند عواقب ناگواری را برای رژیم صهیونیستی در پی داشته باشد.

هاآرتص در ادامه یادآور می‌شود واکنش سخت بین المللی به الحاق کرانه باختری و نیز ایجاد اختلافات عمیق و غیر قابل جبران با اردن تنها بخشی از پیامد‌های الحاق کرانه باختری برای اسرائیل است. موضوع مهمتر اینکه الحاق کرانه باختری می‌تواند اندک شانس احتمال برگزاری مذاکرات دیپلماتیک با فلسطینیان و پیشبرد طرح دو دولت را برای همیشه نابود کند.

این روزنامه صهیونیستی تحلیل خود را اینگونه به پایان می‌برد: از نتانیاهو انتظار نمی‌رود تا از شتاب خود برای گسترش غیرقانونی مرز‌ها برگردد، اما بنی گانتس می‌تواند با اتخاذ موضعی روشن، برای پمپئو شفاف‌سازی کند که الحاق کرانه باختری موجودیت اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه