پیشنهاد بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» به دولت آمریکا: جلوگیری از صادرات گاز ایران

کارشناسان بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی به دولت ترامپ توصیه کرده‌اند با توجه به اینکه ایران رتبه دوم ذخایر گاز طبیعی را داراست و در لایحه بودجه 1399 رقمی نزدیک به 4 میلیارد دلار از فروش آن پیش‌بینی شده، سه کشور واردکننده گاز از ایران یعنی ترکیه، عراق و ارمنستان را وادار به قطع این واردات نماید.

♦️ پیشنهاد بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» به دولت آمریکا: جلوگیری از صادرات گاز ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 کارشناسان بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی به دولت ترامپ توصیه کرده‌اند با توجه به اینکه ایران رتبه دوم ذخایر گاز طبیعی را داراست و در لایحه بودجه 1399 رقمی نزدیک به 4 میلیارد دلار از فروش آن پیش‌بینی شده، سه کشور واردکننده گاز از ایران یعنی ترکیه، عراق و ارمنستان را وادار به قطع این واردات نماید.

1- این مقاله مدعی است ترکیه در پی افتتاح خط لوله گازی از آذربایجان از 2018، طی دو سال گذشته واردات گاز از ایران و روسیه را کاهش داده پس با کسب این منبع جایگزین، به راحتی می‌تواند واردات گاز از ایران را خاتمه دهد.

2- نویسنده بیان می‌کند عراق از گاز وارداتی به عنوان سوخت نیروگاه‌های تولید برق استفاده می‌کند. این نیروگاه‌ها قابلیت سوخت مایع را نیز دارند و عراق با توجه به کاهش قیمت نفت می‌تواند آن را جایگزین گاز نماید.

3- در این یادداشت آمده که ارمنستان واردات گاز ایران را با صدور برق به این کشور پاسخ می‌دهد. در حالی که می‌تواند از همین برق برای تولید گرما استفاده نماید. در این صورت یک کارخانه زغال‌سنگ نیز کفاف تولید برق مورد نیاز داخلی ارمنستان را خواهد داد و به نیروگاه هسته‌ای بازمانده از دوران شوروی برای تولید برق صادراتی نیازی نخواهد داشت.

🔸 تمرکز مشاوران ضد ایرانی نزدیک به دولت ترامپ بر صادرات گاز ایران، هشیاری مسئولان ذی‌ربط در حوزه اقتصادی و دیپلماتیک را می‌طلبد. در عین حال نشان‌گر آن است که سیاست «فشار حداکثری» حد و مرز روشنی ندارد که خود بیان‌گر بی‌هدفی و بی‌نتیجه بودن سیاست‌های آمریکا و به تعبیر دیگر، فقدان راهبرد دولت ترامپ نسبت به ایران است.

🔸 این احتمال وجود دارد که یکی از محورهای مذاکره راهبردی آمریکا و دولت تازه عراق، سرمایه‌گذاری خارجی در راستای نوسازی و توسعه زیرساخت‌های پالایشگاهی عراق در راستای جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی این کشور و کاهش وابستگی به ایران باشد. ولی با توجه به رویکرد درون‌گرای کشورهای غربی ناشی از شیوع کرونا، تحقق آن مقداری دشوار به نظر می‌رسد.

🔸 افزایش مشتریان گازی ایران در منطقه غرب آسیا به ویژه تلاش برای پیگیری خط لوله صلح پاکستان از سیاست‌هایی است که می‌تواند با توجه به نیازمندی حیاتی به این نعمت خدادادی، از اثرگذاری فشارهای آمریکا در این حوزه بکاهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه