چند نکته درباره استعفای «هادی العامری» از پارلمان عراق

روز گذشته و همزمان با تکمیل کابینه دولت جدید عراق، در رویدادی قابل تأمل، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح از نمایندگی پارلمان عراق استعفا داد.

♦️ چند نکته درباره استعفای «هادی العامری» از پارلمان عراق

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 روز گذشته و همزمان با تکمیل کابینه دولت جدید عراق، در رویدادی قابل تأمل، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح از نمایندگی پارلمان عراق استعفا داد. درباره این کناره‌گیری، نکاتی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

🔶 در نامه کوتاه استعفای العامری، هیچ علت خاصی برای این اقدام اعلام نشده است. اگرچه ساعتی پس از این استعفا، سخنگوی ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، «مشغولیت العامری به بسیاری از مسائل سیاسی» را علت کناره‌گیری وی دانست، اما این عبارات چندان قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. با این حال برخی رسانه‌ها نارضایتی از عملکرد العامری در پارلمان عراق به‌ویژه در ماه‌های اخیر را علت اصلی استعفای وی ارزیابی کردند. برخی نیز از «قیس الخزعلی»، به‌عنوان جانشین العامری در ریاست ائتلاف الفتح نام بردند.

🔶 پس از استعفای العامری، برخی رسانه‌ها از انتصاب قریب‌الوقوع وی به عنوان رئیس هیئت حشدالشعبی و جایگزین فالح الفیاض خبر دادند، اما حشد با صدور بیانیه کوتاهی، این خبر را تکذیب کرد. البته روند انتصابات در حشد، چندان شفاف نیست. همانطور که انتصاب «ابوفدک المحمداوی» به عنوان جایگزین ابومهدی المهندس، همچنان نیز با ابهاماتی روبه‌روست. بنابراین ریاست العامری بر حشد را همچنان نمی‌توان منتفی دانست.

🔶 فارغ از چرایی استعفای العامری، همزمانی اتخاذ این تصمیم از سوی وی با انتشار اخباری مبنی بر سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عراق و آغاز مذاکرات راهبردی بغداد و واشنگتن در روزهای آینده، شاید معانی خاصی داشته باشد. در ماه‌های پس از ترور فرماندهان مقاومت در عراق، سیاست‌ورزی ایران در این کشور، سمت و سویی خاص پیدا کرده که بعید نیست استعفای العامری، بخشی از آن باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه