راهبرد آمریکا: فشار بر ایران برای مقابله با چین

ریچارد گلدبرگ، مسئول مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی ایران در شورای امنیت ملی آمریکا از 2019 تا 2020، اخیراً ادعا کرده است: «ترامپ به عنوان بخشی از رقابت جهانی با چین، سیاست موسوم به فشار حداکثری را علیه ایران ادامه خواهد داد.

♦️ راهبرد آمریکا: فشار بر ایران برای مقابله با چین

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 ریچارد گلدبرگ، مسئول مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی ایران در شورای امنیت ملی آمریکا از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، اخیراً ادعا کرده است: «ترامپ به عنوان بخشی از رقابت جهانی با چین، سیاست موسوم به فشار حداکثری را علیه ایران ادامه خواهد داد. واشنگتن به عنوان جزئی از راهبرد خود برای دور نگه داشتن چین از خاورمیانه، ایران را به شدت تحت نظر خواهد داشت.»

🔸 طبق سند راهبرد امنیت ملی ۲۰۱۷ آمریکا، این کشور عمده توجهش را به رقابت با روسیه و چین اختصاص داده و این موجب پرسش‌هایی درباره آینده حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا شده است. در عین حال این پرسش مطرح می‌شود که فشار بر ایران از چه منظری، منافع منطقه‌ای آمریکا در رقابت با چین را تأمین خواهد کرد؟

🔸 به نظر می‌رسد بخشی از سیاست‌مداران آمریکا به‌ویژه نومحافظه‌کاران معتقدند به جهت ماهیت استکبارستیز و ضدهژمون جمهوری اسلامی، هرگز نخواهند توانست ایران را به عنوان یکی از متحدان استراتژیک غرب به رسمیت بشناسند. بنابراین حتی به‌فرض رفع تاکتیکی برخی اختلافات، ایران در جبهه قدرت‌های آسیایی مخالف غرب قرار دارد. تقویت بنیه اقتصادی آن در چارچوب‌هایی مانند برجام، می‌تواند نهایتاً در راستای منافع چین باشد.

🔸 نکته دیگر اینکه ایالات متحده برای افزایش منابع مقابله با چین، نیازمند کاهش هزینه‌های سیاسی و اقتصادی در دیگر نقاط ژئوپلتیک از جمله غرب آسیاست ولی در عین حال نگران است که خروج تدریجی نظامیان غربی از این منطقه به افزایش نفوذ نظامی و امنیتی ایران و در مرحله بعد، افزایش حضور اقتصادی چین منجر شود. بنابراین از آن‌جا که چین نیز برای کسب نفوذ بیشتر در منطقه از همراهی ایران بی‌نیاز نیست، آمریکا سعی می‌کند با فشار بر ایران مانع تقویت رقیب جهانی‌اش شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه