چرایی عدم اعتماد ایران به آمریکا

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی یادداشتی بیان داشته که سرنوشت برجام به دو انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و ایران گره خورده است. این یادداشت برای پیش‌بینی این سرنوشت ابتدا تحلیلی از مسیر کنونی ارائه می‌کند، مسیری که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد.

♦️ چرایی عدم اعتماد ایران به آمریکا

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی یادداشتی بیان داشته که سرنوشت برجام به دو انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و ایران گره خورده است. این یادداشت برای پیش‌بینی این سرنوشت ابتدا تحلیلی از مسیر کنونی ارائه می‌کند، مسیری که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد.

🔹 در این یادداشت آمده است تجربه «فشار حداکثری» به ایران نشان داد که دولت آمریکا حسن نیت و شفافیت را با مجازات، پاسخ خواهد داد. در مقابل اِعمال شدیدترین نظام بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای، مقام‌های عالی‌رتبه و نهادهای رسمی نظامی مورد تحریم قرار گرفتند و شدیدترین فشارهای اقتصادی بر کشور اِعمال شد. بنابراین ایران به چهار دلیل به آمریکا اعتماد ندارد:

۱- هیچ ضمانتی برای پایبندی آمریکا به تعهداتش وجود ندارد. هر دولتی ممکن است توافق دولت قبلی را نقض کند و یا تحریم‌ها را به بهانه‌های جدیدتری به‌روز نماید.

۲- دکترین دولت ترامپ، خروج از توافق‌های دو یا چندجانبه جهانی است. آمریکا نه‌فقط از برجام بلکه از پیمان آب‌وهوایی پاریس، پیمان منع موشک‌های میان‌برد با روسیه، پیمان تجاری اقیانوس آرام، یونسکو و نفتا نیز خارج شد.

۳- ایران به این نتیجه رسیده که اسرائیل نقش جدی در سیاست آمریکا نسبت به ایران دارد. خروج از برجام، اضافه کردن نام سپاه به لیست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی و ترور سردار سلیمانی، از جمله القائات اسرائیل به دولت ترامپ بوده است.

۴- آمریکا نه‌فقط خود به تعهداتش پایبند نیست بلکه اجازه پایبندی دیگر طرف‌های برجام به ویژه اتحادیه اروپا را نیز نمی‌دهد و عملاً این نقض عهد را به دیگر دولت‌ها به‌ویژه متحدان غرب تسری داده است.

🔸 گرچه نویسنده یادداشت امیدوار است با پیروزی بایدن و بازگشت بی‌قیدوشرط دولت آمریکا به برجام، این بی‌اعتمادی کاهش یابد ولی اولاً تضمینی بر تحقق این فرضیه در صورت پیروزی بایدن نیز وجود ندارد و ثانیاً حتی در صورت بازگشت کامل آمریکا به برجام، تجربه بدعهدی‌های پیشین این کشور موجب می‌شود مذاکره‌ای مجدد بسیار دور از انتظار به نظر برسد.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/08/10/whats-at-stake-presidential-elections-us-and-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه