توافق جدید ایران و آژانس؛ اعتماد شکننده

طبق توافق جدید ایران و آژانس مقرر شد بازرسان آژانس به دو سایت یکی در نزدیکی شهرضا و دیگری در حومه تهران دسترسی یابند.

♦️ توافق جدید ایران و آژانس؛ اعتماد شکننده

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 طبق توافق جدید ایران و آژانس مقرر شد بازرسان آژانس به دو سایت یکی در نزدیکی شهرضا و دیگری در حومه تهران دسترسی یابند. در مقابل، آژانس پذیرفته «هیچ سؤال و درخواست دیگری» برای دسترسی به مکان‌هایی جز آنچه ایران تحت موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار کرده، نداشته باشد و «نگرانی‌های امنیتی» ایران را مد نظر قرار دهد. آژانس پیش‌تر درخواست دسترسی به دو سایت را مطرح کرده بود که با مخالفت ایران مواجه و به قطعنامه شورای حکام منجر شد.

🔸 به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی کشورمان پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصمیم گرفته با افزایش سطح همکاری با آژانس و پذیرش درخواست مذکور، مانع آن شود شورای حکام با قطعنامه منفی دیگری، زمینه ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را فراهم سازد.

🔸 این مسأله از منظر تداوم حمایت لفظی سه کشور اروپایی از برجام قابل ارزیابی است که به طور خاص در مخالفت بریتانیا و فرانسه با آمریکا در شورای امنیت در خصوص تداوم تحریم تسلیحاتی ایران و فعال‌سازی مکانیسم ماشه نیز نمود یافت. به بیان دیگر، همکاری ایران با آژانس را می‌توان در راستای عدم همراهی اروپا با آمریکا در شورای امنیت ارزیابی کرد.

🔸 فرصت دیگر این همکاری آن است که در صورت تصریح گزارش آژانس بر همکاری ایران با بازرسان این نهاد و شفافیت برنامه هسته‌ای، دولت ترامپ امکان مانور چندانی در عرصه افکار عمومی و هم‌چنین در سطح نخبگان غربی برای توجیه فعال‌سازی مکانیسم ماشه ندارد.

🔸 در عین حال نباید از این نکته غافل شد که تجربه نشان داده آژانس بیش از آنکه به رویه‌های فنی توجه کند از فشارهای سیاسی تأثیر می‌پذیرد. بنابراین اخذ ضمانت‌های جدی و مکتوب و هشدار ایران نسبت به تکرار ادعاهای واهی بر مبنای اسناد مجعول، بسیار ضروری است. علاوه بر این باید بر نحوه فعالیت بازرسان نیز به دقت نظارت کرد تا از درز اطلاعات محرمانه و خرابکاری‌های احتمالی پیشگیری کرد.

🔸 هم‌چنین لازم است برنامه هسته‌ای بدون هیچ محدودیتی تداوم یابد تا آژانس و قدرت‌های غربی آگاه شوند که ایران برای توسعه فعالیت‌هایش نیازی به پنهان‌کاری ندارد و قاطعانه هر محدودیتی را کنار خواهد زد. همانگونه که گزارش اخیر آژانس نیز از افزایش ۱۰ برابری حجم اورانیوم غنی‌شده بیش از حد مجاز در برجام خبر می‌دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه