روایت گروه بحران از جدال بر سر مکانیسم ماشه

گروه بین‌المللی بحران طی گزارشی به بررسی این مسأله پرداخته که جدال کنونی درباره ادعای آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه از کجا ناشی شده و به کجا خواهد انجامید.

♦️ روایت گروه بحران از جدال بر سر مکانیسم ماشه

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 گروه بین‌المللی بحران طی گزارشی به بررسی این مسأله پرداخته که جدال کنونی درباره ادعای آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه از کجا ناشی شده و به کجا خواهد انجامید. این گزارش در قالب گفت‌گو با سه تن از کارشناسان این گروه به نام‌های ریچارد گوان، اشیش پرادهان و نیسان رأفتی تهیه شده است.

🔹 کارشناسان معتقدند آمریکا امیدوار بود پس از طرح این ادعا، رؤسای دوره‌ای شورای امنیت در آگوست و سپتامبر، به‌ترتیب اندونزی و نیجر، قطعنامه‌ای مبنی بر تداوم تعلیق تحریم‌ها ارائه دهند تا با وتوی آن، عملاً تحریم‌ها بازگردد، ولی بی‌تفاوتی محض اکثریت اعضای شورای امنیت و به‌ویژه سه کشور اروپایی مانع این امر شد.

🔹 این مسأله سبب شد آمریکا رویکردی عجیب و نامتعارف در پیش بگیرد. بدین ترتیب که برای فشار جهت پذیرش اقدام‌های غیرحقوقی آمریکا، به مخالفت با طرح‌ها و ایده‌های دیگران در شورای امنیت می‌پردازد. مثلاً پیش‌نویس قطعنامه اندونزی درباره مبارزه با تروریسم را که هیچ ارتباطی به ایران ندارد، وتو کرد.

🔹 اغلب اعضای شورای امنیت از جمله بریتانیا و فرانسه رسماً بی‌اعتباری اقدام آمریکا و عدم التزام به آن را گوشزد کرده‌اند. کارشناسان گروه بحران معتقدند احتمالاً ترامپ در واکنش به این مسأله، جریمه‌ها و تحریم‌هایی علیه سازمان ملل وضع خواهد کرد.

🔹 به باور آنان، آمریکا برای جلوگیری از تداوم حیات برجام، در اولین اقدام به ممانعت از فروش تسلیحات به ایران پس از انقضای تحریم تسلیحاتی خواهد پرداخت. در این راستا از تاکتیک تحریم‌های ثانویه برای تهدید شرکت‌های دولتی و خصوصی چینی و روسی بهره خواهد برد.

🔸شاید این احتمال که بلافاصله پس از انقضای تحریم تسلیحاتی، شاهد قراردادهایی با سایر کشورها باشیم چندان واقع‌بینانه نباشد چرا که روسیه و چین معمولاً با احتیاط عمل می‌کنند و ایران نیز نیاز فوری نظامی ندارد. پس سناریوی احتمالی می‌تواند این باشد که مذاکرات فروش تسلیحات میان ایران با این دو کشور و احتمالاً سایر کشورها آغاز شود و شاید پیش‌نویس قراردادها نیز تهیه گردد ولی برای انعقاد آن تا تعیین نتیجه انتخابات آمریکا صبر خواهند کرد.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/global/behind-snapback-debate-un)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه