نقد گروه بحران بر سیاست خارجی آمریکا در قبال یمن

اندیشکده گروه بین‌المللی بحران اخیراً در گزارشی با اشاره به تلاش دولت ترامپ برای شناسایی انصارالله یمن به عنوان یک گروه به‌اصطلاح تروریستی، خطای سیاست خارجی آمریکا در قبال یمن را وابستگی آن به روابط با عربستان سعودی قلمداد کرده است.

♦️ نقد گروه بحران بر سیاست خارجی آمریکا در قبال یمن

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده گروه بین‌المللی بحران اخیراً در گزارشی با اشاره به تلاش دولت ترامپ برای شناسایی انصارالله یمن به عنوان یک گروه به‌اصطلاح تروریستی، خطای سیاست خارجی آمریکا در قبال یمن را وابستگی آن به روابط با عربستان سعودی قلمداد کرده است.

🔹 نویسندگان معتقدند که این اقدام، پیشنهاد عربستان و امارات و در راستای کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران است. در حالی که نه‌تنها از نفوذ جمهوری اسلامی در غرب آسیا نمی‌کاهد بلکه این گروه را بیشتر به سوی ایران سوق می‌دهد، بحران انسانی در یمن را تشدید و چشم‌انداز دست‌یابی به صلح را تخریب می‌کند.

🔹 برتری نظامی دولت ائتلافی انصارالله و متحدانش در مناطق شمالی یمن، کار را بر ائتلاف متجاوز به رهبری دولت سعودی دشوار کرده است. به همین دلیل با لابی‌گری درصدد اقناع دستگاه سیاست خارجی آمریکا به چنین اقدامی است تا به مشروعیت بین‌المللی دولت صنعا آسیب بزند.

🔹 طبق این گزارش، نگرش وزارت خارجه آمریکا به یمن متأثر از دشمنی با ایران و دوستی با عربستان است. در حالی که آمریکا می‌تواند با تلاش کنگره و با اهرم‌های فشاری که در اختیار دارد، عربستان را وادار به ترک تجاوز کند تا روند مصالحه با همراهی سازمان ملل تسریع شود.

🔸 شناسایی انصارالله یمن به عنوان یک گروه به‌اصطلاح تروریستی، نه‌تنها تأثیر چندانی بر مشروعیت بین‌المللی این گروه ندارد بلکه با توجه به شکست‌های اخیر آمریکا در عرصه دیپلماسی، صرفاً انزوای بیشتر آمریکا در غرب آسیا را منجر خواهد شد. به‌خصوص که احتمالاً این اقدام نه در سطح غرب آسیا و نه در عرصه بین‌المللی، با استقبال روبرو نخواهد شد.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/united-states/yemen-should-be-factor-us-yemen-policy)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه