شورای آتلانتیک: ضرورت برقراری موازنه با ایران در عراق

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در مقاله‌ای به دولت بایدن توصیه می‌کند در جهت ایجاد نوعی از موازنه نیروها با ایران در عراق حرکت کند.

♦️ شورای آتلانتیک: ضرورت برقراری موازنه با ایران در عراق

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در مقاله‌ای به دولت بایدن توصیه می‌کند در جهت ایجاد نوعی از موازنه نیروها با ایران در عراق حرکت کند. نویسنده معتقد است علی‌رغم کمک‌های مالی بالای آمریکا در طول اشغال، پس از آن و طی مبارزه با داعش، عراق در آستانه فروپاشی سیاسی و اقتصادی است و این نشان می‌دهد مسأله نه کمبود منابع بلکه تکثر و تضاد اهداف بازیگران سیاسی به‌ویژه تقابل آمریکا با ایران است.

🔹 در این مقاله ادعا شده هدف آمریکا، عراقی دموکراتیک، مرفه و یکپارچه است ولی هدف ایران بهره‌برداری از اختلافات فرقه‌ای برای جلوگیری از تمرکز قدرت در بغداد است تا مانع ظهور دیکتاتوری مانند صدام شود. این یک بازی «با حاصل جمع صفر» را شکل داده که دو بازیگر مشغول خنثی‌سازی تلاش‌های یکدیگر در عراق هستند.

🔹 نویسنده معتقد است که از یک‌سو تلاش برای مهار ایران در عراق مانند ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس به تشجیع حامیان ایران جهت اخراج آمریکا از عراق انجامیده و از سوی دیگر برنامه‌های اصلاحی برای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی نیز با حمایت کافی از سوی نخبگان و احزاب مواجه نشده است. در این راستا نویسنده سه اقدام برای برقراری موازنه در برابر ایران پیشنهاد می‌کند:

۱️⃣ کاهش تدریجی نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و تقلیل نقش بخش اندکی از آنها به عنوان مشاور نیروهای امنیتی عراق. در عین حال که نباید حضور آمریکایی‌ها به صفر رسیده و فضا در اختیار ایران قرار بگیرد.

۲️⃣ تبیین رسانه‌ای برای اقناع مردم عراق به اینکه کمک‌های آمریکا به این کشور صرفاً نظامی نبوده و کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه زیادی انجام شده است. به اعتقاد نویسنده نیاز است که آمریکا به اصلاح چهره خود در میان افکار عمومی عراق بپردازد.

۳️⃣ افزایش بازدارندگی نظامی در برابر حملات گروه‌های نزدیک به ایران در عین گفتگو با ایران جهت پذیرش متقابل منافع یکدیگر در عراق پس از بازگشت آمریکا به برجام.

🔸 توصیه این اندیشکده را می‌توان تقویت روش‌ها و تاکتیک‌های نرم‌افزاری مانند دیپلماسی، رسانه‌ها و گفتگو با نخبگان سیاسی عراق همزمان با حفظ رویکرد سخت‌افزاری مانند بازدارندگی نظامی دانست. به تعبیر دیگر، به توصیه شورای آتلانتیک آمریکا باید همه گزینه‌ها را علیه ایران در عراق مدنظر داشته باشد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/to-move-forward-us-policy-on-iraq-requires-balancing-confrontation-with-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه