ارتباط اف‌ای‌تی‌اف و مزایای اقتصادی برجام

بررسی دوباره لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این پرسش را بار دیگر مطرح کرده که تصویب این لوایح چه ارتباطی با کسب مزایای اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها در توافق هسته‌ای خواهد داشت؟

♦️ ارتباط اف‌ای‌تی‌اف و مزایای اقتصادی برجام

#تحلیل_کوتاه

🔹 بررسی دوباره لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این پرسش را بار دیگر مطرح کرده که تصویب این لوایح چه ارتباطی با کسب مزایای اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها در توافق هسته‌ای خواهد داشت؟

🔸 برجام از دی ۱۳۹۴ به اجرا درآمد ولی گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف از تیر ۱۳۹۵ وضعیت اقدام متقابل علیه ایران را به مدت یک سال جهت آن‌چه «رفع نواقص و کاستی‌ها در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم» خواند، به حالت تعلیق درآورد.

🔸 شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران طی سال ۱۳۹۵ بیش از ۴ درصد رشد یافته و از سوی دیگر نرخ‌های تورم و بیکاری در پایان سال‌ ۱۳۹۴ تفاوت چندانی با یک سال پس از آن در پایان سال ۱۳۹۵ ندارند. بنابراین می‌توان مدعی شد تعلیق اف‌ای‌تی‌اف تأثیر جدی بر این شاخص‌ها نداشته است.

🔸 هم‌چنین باید متذکر شد که مهم‌ترین بحران ارزی کشور در زمستان ۱۳۹۶ و تداوم نوسان‌ها در ۱۳۹۷ نیز در شرایطی رخ داد که هنوز ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف الصاق نشده بود و این بحران‌ها عمدتاً به ریشه‌های داخلی از جمله تزریق نقدینگی بازمی‌گشت.

🔸 در خصوص تبادلات مالی و بانکی نیز باید گفت اف‌ای‌تی‌اف «فضای مالی ایران» را دارای ریسک اعلام کرده و این بیش از آن‌که به امکان تبادل پول مرتبط باشد، بر جذب سرمایه‌گذاری در ایران تأثیرگذار است. مانع اصلی مبادلات مالی، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکاست که از سوی مرکز مبارزه با جرائم مالی این کشور اِعمال شده و هر گونه تراکنش مالی با هر فرد ایرانی را به عنوان «پرچم قرمز» اعلام کرده که در صورت رخداد، مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

🔸 توجه به این نکته ضروری است که مانع اولیه تبادلات مالی و جذب سرمایه‌گذاری، تحریم‌های آمریکا بوده و تأکید بر اف‌ای‌تی‌اف به منزله توجه به موانع ثانویه محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد نسبت به تأثیرات اجرای اف‌ای‌تی‌اف مبالغه صورت گرفته و مطلوب است اف‌ای‌تی‌اف در فرایند مذاکرات مطرح شده و امتیاز متناسب از طرف مقابل دریافت شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه