راه‌حل کنفدرالی برای مسئله فلسطین

عمر رحمان عضو مرکز دوحه موسسه بروکینگز در گزارشی با اشاره به فقدان یک فرایند دیپلماتیک پایدار برای حل مسائل مربوط به «وضعیت نهایی» و تلاش رژیم صهیونیستی برای الحاق رسمی بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری و تحکیم فعالیت چندین ساله خود در زمینه شهرک‌سازی‌ها از طریق ابزارهای قانونگذاری و نهادی به ارائه یک راه‌حل جایگزین برای راه‌حل دو-دولتی می‌پردازد.

♦️ راه‌حل کنفدرالی برای مسئله فلسطین

 

#گزارش_کوتاه

🔸 عمر رحمان عضو مرکز دوحه موسسه بروکینگز در گزارشی با اشاره به فقدان یک فرایند دیپلماتیک پایدار برای حل مسائل مربوط به «وضعیت نهایی» و تلاش رژیم صهیونیستی برای الحاق رسمی بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری و تحکیم فعالیت چندین ساله خود در زمینه شهرک‌سازی‌ها از طریق ابزارهای قانونگذاری و نهادی به ارائه یک راه‌حل جایگزین برای راه‌حل دو-دولتی می‌پردازد.

🔹 او هدف گزارش خود را فکر کردن ورای مدل کلاسیک دو-دولتی برای حل منازعه اسرائیل-فلسطین و مطرح کردن ایده‌هایی برای سیاستگذاران و کنشگران مدنی به منظور کاربست یک چارچوب فدرالیسم بیان می‌کند.

🔹وی معتقد است با توجه به واقعیت تک دولتی تحمیل شده توسط اسرائیل، آزادسازی فلسطینی‌ها از طریق اعطای حقوق سیاسی و اجتماعی به آن‌ها در یک دولت دموکراتیک واحد بهترین جایگزین برای تلاش‌های شکست خورده چند دهه گذشته در راستای جداسازی است.

🔹 از نظر او سیستم کنفدرالی این پتانسیل را دارد به عنوان یک مدل حکمرانی قابل اعمال و مطلوب برای دو طرف به کار رود که فلسطینی‌ها را از این واقعیت کنونی ستم بی‌حد و حصر آزاد می‌کند، مانع کوچاندن آنها از سرزمین‌هایشان می‌شود، حق تعیین سرنوشت را برای دو طرف حفظ می‌کند و به آرزوها و شکواییه‌های آن‌ها به روشی عملی و هماهنگ جواب می‌دهد.

🔹 این نویسنده معتقد است سیستم کنفدرالی حکمرانی با ایجاد مسیرهایی در جهت مرزهای آزاد یا مرزهای نرم، وضعیت اقامت دائم و ابعاد حاکمیت مشترک فرصت‌هایی را فراتر از آنچه در فرمول قدیمی دو-دولتی تجسم می‌شد ایجاد می‌کند؛ به گونه‌ای که می‌تواند رقابت با ماهیت حاصل جمع صفر بر سر سخت‌ترین حوزه‌های منازعه را به حداقل برساند و به حل معمای امنیت/حاکمیت بینجامند.

منبع

(https://www.brookings.edu/research/the-state-plus-framework-a-confederal-solution-for-israel-palestine/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه