بی‌تفاوتی اصولی؛ استراتژی اروپا در برابر روسیه

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نوشته است که دهه‌ها پس از جنگ سرد، روسیه هم‌چنان تهدیدی برای اروپاست، ولی اتحادیه اروپا نه برای تعامل با مسکو عجله کند و نه رفتارهای تنش‌زا و بحران‌آفرین انجام دهد. بلکه به جای نوسان میان این دو، راهبرد «بی‌تفاوتی اصولی» را در پیش بگیرد.

♦️ بی‌تفاوتی اصولی؛ استراتژی اروپا در برابر روسیه

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نوشته است که دهه‌ها پس از جنگ سرد، روسیه هم‌چنان تهدیدی برای اروپاست، ولی اتحادیه اروپا نه برای تعامل با مسکو عجله کند و نه رفتارهای تنش‌زا و بحران‌آفرین انجام دهد. بلکه به جای نوسان میان این دو، راهبرد «بی‌تفاوتی اصولی» را در پیش بگیرد.

🔸 نویسنده معتقد است پوتین به دلیل کاهش درآمدهای نفتی در دهه‌های آتی، تغییرات نسلی در روسیه و ظهور ناوالنی به عنوان مهم‌ترین و مشهورترین رهبر مخالف در روسیه، در مسیری رو به زوال قرار دارد. ناوالنی جوان‌تر، شجاع‌تر و خوش‌چهره‌تر از پوتین است. او برخلاف مخالفان پیشین، توانسته یک شبکه ارتباطی در جامعه روسیه ایجاد کند.

🔸 نویسنده به اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند که از فشارهای حقوق‌بشری به‌ویژه در مورد ناوالنی اجتناب کند. زیرا این همان چیزی است که پوتین به آن نیاز دارد: تأکید بر توطئه دشمن و عامل خارجی برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌های داخلی. در مقابل باید راهبرد «بی‌تفاوتی اصولی» را اتخاذ کند و به جای تقابل با مسکو، درصدد تقویت خود از طریق اقدام‌های زیر برآید:

۱️⃣ افزایش توانایی‌های نظامی، ضد جاسوسی و امنیت سایبری

۲️⃣ تأمین گاز اروپای شرقی توسط اروپای غربی برای کاهش اهرم فشار روسیه

۳️⃣ مشارکت‌های نظامی و امنیتی با اوکراین، مولداوی و گرجستان

۴️⃣ جلب نظر ترکیه در گفتگوهای مرتبط با مسائل روسیه در دریای سیاه

۵️⃣ اتخاذ رویکرد مشترک با آمریکا نسبت به مسکو

۶️⃣ گفتگوهای فنی و غیرسیاسی با روسیه در مورد تغییرات آب‌وهوایی، واکسن یا ویزا

✅ به نظر می‌رسد نویسنده درباره اهمیت ناوالنی اغراق کرده و پایگاه اجتماعی پوتین در جامعه روسیه را به عنوان نمادی از ثبات و پایداری امور، نادیده گرفته است. در عین حال که هنوز برخی دولت‌های مهم اروپا مانند آلمان و فرانسه از رویکرد تعامل با مسکو حمایت می‌کنند.

منبع

(https://ecfr.eu/article/the-russia-strategy-europe-needs/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه