“جنگ غزه روابط مصر و قطر را گرم کرد”

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارشی تحلیلی درباره جنگ ۱۱ روزه در غزه و تاثیر آن بر تقویت مناسبات میان دوحه و قاهره منتشر کرد و نوشت که جنگ اخیر در غزه باعث تقویت روابط جدید بین مصر و قطر شده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: جنگ اخیر در غزه به رغم آن که منجر به کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی و تخریب خانه‌ها و املاک دولتی و خصوصی شد، به نظر هدیه‌ای برای تقویت روابط بین دو کشور مصر و قطر بود.

هاآرتص نوشت، مسئله‌ای که منجر به همکاری نزدیکتر بین مصر و قطر شده است این است که هر دو در تلاشند اسرائیل و حماس را ترغیب کنند تا در مورد تبادل اسرا و تحویل اجساد سربازان اسرائیلی اسیر شده توسط حماس در نوار غزه و برقراری آتش‌بس دائمی در این باریکه گفتگو کنند.

اسرائیل همچنان بر موضع خود که بازسازی غزه را به بازگشت اسرا و اجساد سربازان کشته شده در غزه پیوند می‌دهد، اصرار دارد، در حالی که حماس این موضع را به طور جدی رد می‌کند.

در همین راستا، قرار است جلسه‌ای فوق العاده بین نمایندگان جناح‌های فلسطینی و روسای اطلاعات مصر در قاهره با هدف دستیابی به سازش برگزار شود.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر اواخر ماه گذشته میلادی در حاشیه سفر خود به قاهره گفت که مصر نقش برجسته‌ای در منطقه دارد.

وزیر امور خارجه قطر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر را به عنوان رئیس جمهور مشروع و منتخب در مصر توصیف کرد؛ اصطلاحی که نشان دهنده آن است قطر گرچه کمی دیر اما سیسی را به عنوان رئیس جمهور منتخب مصر به رسمیت می‌شناشد.

این به رسمیت شناختن قطر به قطع روابط میان دوکشور در چارچوب تحریم تحمیل شده توسط عربستان سعودی و متحدانش در سال ۲۰۱۷ بر دوحه منجر شد.

قطر و ترکیه از جمله کشورهایی بودند که مشروعیت سیسی را پس از استفاده از زور در ژوئیه ۲۰۱۳ برای تصرف کاخ ریاست جمهوری و برکناری رئیس جمهور پیشین نپذیرفتند.

دو کشور سیسی را “دیکتاتور ، حاکم نامشروع و ژنرالی که مصر را به تاریک‌ترین دوره‌های خود بازگرداند” توصیف کردند ، در حالی که این مسئله باعث اتحاد قطر و ترکیه شد که نقطه مقابل اتحاد سعودی-اماراتی و مصر است.

آتش بس میان اسرائیل و حماس جمعه ۲۱ مه مه با ابتکار عمل مصر آغاز شد.

در پایان این گزارش اشاره شده است که دولت جدید اسرائیل ممکن است دیدگاه دیگری نسبت به قاهره و قطر داشته باشد که می‌تواند منجر به توافق نامه عادی سازی جدیدی بین اسرائیل و قطر شود.

 

    • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

    منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه