پیام قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

پارلمان اروپا چندی پیش در قطعنامه‌ای، به آن‌چه «نقض حقوق بشر» در ایران خوانده معترض شده و از رییس‌جمهور منتخب ایران درخواست کرده تا شهروندان دوتابعیتی محکوم در ایران، آزاد شوند.

♦️ پیام قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

#تحلیل_کوتاه

🔹 پارلمان اروپا چندی پیش در قطعنامه‌ای، به آن‌چه «نقض حقوق بشر» در ایران خوانده معترض شده و از رییس‌جمهور منتخب ایران درخواست کرده تا شهروندان دوتابعیتی محکوم در ایران، آزاد شوند.

🔸 تحریم‌های حقوق بشری اروپا علیه ایران، امر تازه‌ای نیست ولی تعداد آن پس از پیروزی بایدن افزایش یافت که نشان‌گر اهمیت روابط دو سوی آتلانتیک در هم‌افزایی نسبت به پرونده‌های اختلافی علیه ایران است.

🔸 برخلاف دوران ترامپ که حقوق‌بشر از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا نبود، این بار شعارهای حقوق‌بشری بایدن، سبب شده تا اروپا و آمریکا علیه مخالفان هژمونی غرب مانند چین، روسیه و ایران، با هم‌گرایی بیشتری عمل کنند.

🔸 به نظر می‌رسد پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و به بهانه مسئولیت‌های پیشین رییس‌جمهور منتخب در دستگاه قضایی، فشارهای حقوق‌بشری اروپا علیه ایران افزایش یابد که مورد اخیر آغازی بر این روند بود.

🔸 این روند می‌تواند بخشی از پازل بزرگ‌تری باشد که پس از فرآیند احیای برجام، در راستای تعمیم محدودیت‌ها به برنامه‌های منطقه‌ای و موشکی و وادارسازی ایران به پذیرش مطلوبیت‌های امنیتی آمریکا و اروپا در غرب آسیا، به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار بگیرد.

🔸 این در حالی است که دولت‌های اروپایی در دوره ترامپ برای ترغیب ایران به پایبندی به برجام از اِعمال تحریم‌های حقوق‌بشری حتی‌الامکان خودداری می‌کردند و سعی داشتند ظاهری همراه با ایران در حفظ توافق هسته‌ای به نمایش بگذارند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه