دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش چهارم)

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است.

♦️ دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش چهارم)

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است. زیرا عقب‌نشینی خیره‌کننده نیروهای نظامی افغانستان از برابر طالبان، در شرایطی که هم از نظر کمّیت نیروها و هم تجهیزات بر آن گروه شبه‌نظامی برتری داشتند، بسیاری از تحلیل‌گران را به شگفتی واداشت. این عوامل در گزارش مرکز مذکور بدین شرح است:

۷️⃣ وابستگی به تجهیزات آمریکایی
🔸 اعطای تجهیزات و سازه‌های نظامی به ارتش افغانستان، آن‌ها را به طور نامحدود به آمریکا وابسته کرد. هم‌چنین تعداد اندکی از نیروهای ارتش افغانستان چه در بُعد حفاظت عملیات و چه به‌روزرسانی و نگهداری تجهیزات می‌توانستند بدون کمک ناتو به وظایف‌شان عمل کنند.

۸️⃣ نگرش خطا به طالبان
🔸 آمریکا و ناتو متوجه نشدند که بیش از آن‌که با تهدید عملیات‌های تروریستی طالبان روبرو باشند، با یک شورش گسترده و نظامی مواجه خواهند بود. در حالی که طالبان به تدریج از ۲۰۱۶ مناطق روستایی را تصرف و آن‌ها را اداره می‌کرد، تلاش آمریکا و ناتو بر حملات هوایی متمرکز بود. تصور ساده‌انگارانه درباره مشروعیت دولت و حمایت مردمی از آن نیز نیروهای آمریکایی را به خطا واداشت.

۹️⃣ گسترش بی‌رویه شهرها
🔸هنوز مشخص نیست چرا طراحان آمریکایی تصور می‌کردند واگذاری بیشتر مناطق روستایی و تامین امنیت شهرهای بزرگ افغانستان می‌تواند مؤثر واقع شود. رشد شهرسازی از ۲۰۰۲ به این‌سو در حالی گسترش یافت که اقتصاد کشور و بخش صنعتی و خدماتی آن به اندازه نیروهای جوان و جویای کار رشد پیدا نکرد.

🔸 توسعه ساختمانی و فیزیکی شهرها صرفاً با بودجه خارجی صورت می‌پذیرفت و این شهرها را به مثابه جزیره‌هایی آسیب‌پذیر و جداافتاده از یکدیگر که محصور در مناطق تحت تسلط طالبان بودند، به اهدافی سهل‌الوصول برای این گروه تبدیل کرد. در حالی که جدایی شهرها از روستاها علاوه بر قطبیت اجتماعی، امکان صادرات و واردات کالا و حیات تجاری مناطق شهری را نیز دشوار ساخته بود.

منبع

https://www.csis.org/analysis/reasons-collapse-afghan-forces

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه