واکنش غرب به روسیه درباره اوکراین

اندیشکده گروه بحران در گزارشی به نحوه پاسخ غرب به تحولات اخیر میان روسیه و اوکراین پرداخته است.

 

🔸 در این گزارش آمده است دومین رزمایش و استقرار نظامی روسیه در مقیاس بزرگ در نزدیکی مرزهای اوکراین در سال 2021، نگرانی از وقوع جنگ بین دو کشور را افزایش داده است.

🔸 با توقف مذاکرات صلح، به نظر می‌رسد مسکو از تعامل رئیس جمهور اوکراین ناامید شده است. گرچه هدف خود مبنی بر استقرار یک دولت هم‌سو در کی‌یف را رها نکرده، ولی مواضع اخیر اوکراین مبنی بر تلاش برای پیوستن به ناتو را خطرناک قلمداد کرده است.

🔸 اگرچه مسکو ممکن است امیدوار باشد که تهدید نظامی به تنهایی منجر به تأمین منافعش شود، اما قبلاً اراده خود مبنی بر آمادگی برای نبرد را اثبات کرده است. در گزارش آمده است که حمله نظامی احتمالی روسیه اثرات فوری و وحشتناکی خواهد داشت. زیرا کشورهای عضو ناتو که صریحاً از اوکراین حمایت کرده‌اند با طیف وسیعی از ابزارها پاسخ می‌دهند.

🔸 به توصیه گزارش، دولت‌های اروپایی به همراه اوکراین باید نحوه پاسخگویی به حمله احتمالی روسیه را مشخص کنند و تبعات آن را به مسکو هشدار دهند. اگر کرملین عقب‌نشینی کرد، مذاکرات مجدد درباره اوکراین باید با توافق‌های اولیه‌ای مبنی بر محدودیت استقرار نیروهای نظامی در نقاط حساس آغاز شود.

✅ ناتوانی دولت‌های غربی در واکنش هم‌سطح و سرسختانه به تهدیدات نظامی روسیه، موجب انفعال و سردرگمی آنان شده است. آمریکا رسماً از پشتیبانی نظامی و واکنش عملیاتی به هر حمله‌ای صرف‌نظر کرده و ناتو نیز خواستار یک درگیری میدانی با مسکو نیست. البته روسیه نیز فعلاً ضرورتی به ورود به نبرد نظامی نمی‌بیند و بر تهدید نظامی بالقوه متمرکز شده است.

https://www.crisisgroup.org/europe-central-asia/eastern-europe/ukraine/b092-responding-russias-new-military-buildup-near-ukraine

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه