احکام دادگاه فدرال عراق؛ یک گام به پیش برای مقتدی، تنفس برای چارچوب هماهنگی

دادگاه فدرال عراق، «هوشیار زیباری» را فاقد صلاحیت نامزدی برای ریاست جمهوری دانست و برهم صالح را در منصب خود به عنوان رئیس‌جمهور عراق تا زمان انتخاب فرد جدید ابقا کرد. چند نکته درباره این رویداد در ادامه می‌آید:

🔸 پس از چند هفته ناکامی چارچوب هماهنگی شیعیان، دو حکم دیروز از جهاتی می‌تواند فرصت تنفسی برای این گروه باشد. چه‌اینکه اولاً خطر ریاست‌جمهوری زیباری برطرف شده و ثانیاً با ابقای صالح، چارچوب هماهنگی همچنان برای رایزنی‌ با مقتدی و سایر گروه‌ها فرصت دارد.

🔸 از سوی دیگر و با توجه به اینکه پیش از حکم دادگاه فدرال، مقتدی تلویحاً خواهان عدم رأی دادن به زیباری شد، رویداد اخیر را می‌توان یک پیروزی دیگر برای مقتدی در افکار عمومی محسوب کرد. همچنین اکنون مقتدی می‌تواند با برگه ریاست‌جمهوری آینده عراق میان حزب دموکرات و چارچوب هماهنگی بازی کند.

🔸 با کنار رفتن گزینه زیباری، حزب دموکرات کردستان احتمالاً برای هماهنگی با سایر طرف‌ها به‌ویژه صدر و الحلبوسی برای گزینه جایگزین اقدام خواهد کرد. برخی تحلیلگران بر این باورند که مسعود بارزانی از ریاست‌جمهوری نچیروان بارزانی حمایت می‌کند. البته باید دید نچیروان ریسک دوری از اربیل را خواهد پذیرفت یا خیر.

🔸 نکته پایانی اینکه محور ائتلاف‌ها در عراق، انتخاب نخست‌وزیر است و معرفی گزینه‌ای برای ریاست‌جمهوری تا حدودی تابعی از توافق بر سر نخست‌وزیر خواهد بود. براین اساس دور از ذهن نیست که ائتلاف سه‌گانه صدر، بارزانی و الحلبوسی برای هر دو پست بر افرادی تمرکز کنند که خط قرمز چارچوب هماهنگی محسوب می‌شوند تا در نهایت نخست‌وزیر مطلوبشان را بر گروه‌های شیعه تحمیل کنند و یک گام برای انتخاب رئیس‌جمهور عقب بنشینند.

✅ تنش در عراق فزاینده است. ترورهای میسان و رویارویی رسانه‌ای هواداران مقتدی و الخزعلی حاکی از رادیکال شدن تحولات است. اگرچه به نظر می‌رسد در نهایت میان احزاب سیاسی توافق صورت بگیرد، اما شکاف مطلوبیت‌ها حاکی است هر توافقی نیز شکننده خواهد بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه