آیا پوتین اروپا را متحد خواهد کرد؟

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی بیان داشته که اقدامات اخیر روسیه می‌تواند وحدت اروپا درباره ضرورت دفاع از اوکراین را افزایش دهد. نویسنده به نظرسنجی این اندیشکده در برخی کشورهای اروپایی استناد می‌کند که اکثر شهروندان خواستار پاسخ‌گویی به روسیه بودند.

 

🔸 در این یاداشت آمده است: اروپایی‌ها با نگرانی‌ها و انگیزه‌های متفاوت می‌توانند در این موضوع متحد شوند. لهستان نگران مهاجرت از سوی بلاروس، سوئد نگران حملات سایبری مسکو، آلمان نگران بحران انرژی، فرانسه مترصد فرصتی برای احیای اروپای مستقل و بریتانیا درصدد احیای چهره پس از برگزیت هستند.

🔸 همچنین موضع آمریکا برای اروپای شرقی بسیار نگران‌کننده است. بزرگترین ترس این دولت‌ها این است که اگر تانک‌های روسی اجازه ورود به اوکراین را داشته باشند، مقصد بعدی آنها می تواند تالین، ریگا یا حتی ورشو باشد. یک جنگ همه‌جانبه و یا تکرار ترتیبات یالتا میان مسکو و واشنگتن در تنظیم معماری امنیتی اروپا، دو سناریوی نامطلوب برای این کشورهاست.

🔸 تمایل به جلوگیری از جنگی دیگر در اروپا. نیاز به حفظ اعتبار ناتو و احساس مسئولیت برای نجات اوکراین سه منفعتی است که اروپا را می‌تواند متحد نگه دارد. همزمان، دولت‌های اروپایی در حال یافتن راه‌های دیپلماتیک برای مدیریت اختلافات با مسکو هستند.

✅ موضع آلمان در خصوص نوع مواجهه با روسیه در موضوع اوکراین تأثیر تعیین‌کننده‌ای دارد. توقف خط لوله نورداستریم2 می‌تواند مسکو را به میز مذاکره بازگردانده و راهکارهای دیپلماتیک را بر اقدام نظامی برتری بدهد. ولی این نیازمند تنوع‌بخشی به فروشندگان گاز به اروپاست که احتمالاً پوتین نیز به خوبی می‌داند که در کوتاه‌مدت امکان آن وجود ندارد.

https://ecfr.eu/article/will-putin-unite-europe/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه