فرمان هسته‌ای پوتین به چه معناست؟

دستور پوتین به آمادگی قوای هسته‌ای روسیه، صحنه نبرد اوکراین را پیچیده‌تر ساخته است. این در حالی است که اوکراین فاقد تسلیحات هسته‌ای است و هیچ‌یک از قدرت‌های هسته‌ای غربی نیز درصدد تجهیز کی‌یف به این تسلیحات و ورود میدانی برنیامده است. دلایل دستور پوتین را می‌توان چنین برشمرد:

 

1️⃣ در وهله اول گمان بر این است که دستور پوتین، یک اقدام آفندی و ایجابی در واکنش به تحریم‌های چندجانبه آمریکا و اروپا و مواضع مخالفت‌آمیز ناتو می‌باشد. صدور این دستور به معنای ارسال این پیام است که روسیه از مواضع پیشین خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و نبرد اوکراین را تا تحقق کامل اهدافش ادامه خواهد داد.

2️⃣ انگیزه دیگر از چنین اقدامی را می‌توان اثرگذاری بر اراده کی‌یف در مقاومت علیه روسیه دانست و به نظر می‌رسد پوتین با چنین دستوری درصدد تضعیف اراده نظامی دولت اوکراین و وادارسازی آن به پذیرش شروط مطلوب روسیه در مذاکرات برآمده است.

3️⃣ این دستور هم‌چنین می‌تواند زمینه‌سازی برای تشدید حملات نظامی به‌ویژه موشک‌باران و بمباران هوایی از طریق جنگنده‌ها باشد. تاکنون نیروهای روسیه نخواسته یا نتوانسته‌اند به کی‌یف نفوذ کنند و با سرعت بالا و هزینه اندک، دولت زلنسکی را ساقط نمایند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با تشدید حملات، از یک نبرد فرسایشی جلوگیری کنند.

✅ تاکنون اوکراین برخلاف عمده پیش‌بینی‌ها، توانسته نسبتاً در برابر حمله روسیه مقاومت کند. به نظر می‌رسد روسیه نیز با توجه به هزینه‌های داخلی و خارجی، مایل است پیروزی در جنگ را حتی‌الامکان با کمترین تلفات از سوی دو طرف به دست آورد. این مسئله می‌تواند زمینه‌ تأخیر یا عدم موفقیت در تصرف کی‌یف و تشدید درگیری‌های پراکنده را فراهم کند. دستور اخیر پوتین را می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه