جدایی دن‌شاپیرو از تیم مذاکره‌کننده آمریکا

دن‌شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل در دولت اوباما، از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شد. این دومین شکاف مهم در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی است. پیش‌تر ریچارد نفیو و آرین طباطبایی نیز از این تیم جدا شدند.

 

🔸 شاپیرو شهریور سال گذشته، اندک‌زمانی پس از سفر نفتالی‌بنت به واشنگتن، به تیم رابرت مالی پیوست. بنابراین مسئولیت او ارتباط مشخصی با دغدغه‌های رهبران رژیم صهیونیستی نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشت.

🔸 این جدایی می‌تواند نشانه‌ای باشد که تیم آمریکایی نتوانسته برای تحقق خواسته‌های رژیم اشغال‌گر قدس نسبت به پرونده هسته‌ای ایران به اجماع نظر برسد. زیرا شاپیرو در این مدت به طور مستقیم با دفتر نخست‌وزیر، وزارت خارجه و وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در ارتباط و گفتگو بوده است.

🔸 به نظر می‌رسد آن‌چه این جدایی را تسریع بخشید، دو رخداد بوده است. اول سرسختی تیم ایران بر ضرورت خروج سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا بود. بدون آن‌که تعهدی نسبت به تغییر سیاست‌های منطقه‌ای تهران، ارائه شود.

🔸 مورد دیگر اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه رژیم صهیونیستی در اربیل، واکنشی جدی از سوی آمریکا در جریان مذاکرات در بر نداشت. به بیانی، رویکرد مذاکراتی ایران توانسته آمریکا را وادار به پذیرش منطق تفکیک در پرونده‌های اختلافی نماید و این مطلوب رژیم صهیونیستی نبوده است.

✅ تصفیه تیم آمریکایی و افزایش انسجام آن، مسئولیت رابرت مالی در حصول توافق را بیشتر می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت که افزایش شکاف‌ها و اختلافات نشان می‌دهد آمریکا در آستانه تصمیم سیاسی قرار گرفته است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه