سه زمان‌سنج جنگ اوکراین

مؤسسه رند در یادداشتی نوشته است که چگونگی پایان نبرد اوکراین به بررسی سه زمان‌سنج اوکراین، روسیه و همچنین آمریکا و ناتو بستگی دارد.

 

1️⃣ زمان‌سنج اوکراین
این زمان‌سنج می‌تواند سال‌ها به حرکت ادامه دهد. باور به احتمال پیروزی، می‌تواند اراده اوکراین را تقویت کند. به ویژه اکنون که توانسته تهاجم زمینی روسیه را در برخی مناطق خنثی کند. علاوه بر اینکه اوکراین به دلیل تداوم حمایت‌های نظامی از سوی کشورهای اروپایی، ژاپن، استرالیا، کانادا و آمریکا در معرض اتمام امکانات و تسلیحات نیست.

2️⃣ زمان‌سنج روسیه
توقف این زمان‌سنج به امکان تهدید قدرت حاکمان کرملین بستگی دارد. تشدید ضربات نظامی، ایجاد شکاف داخلی و افزایش فشار تحریم‌ها می‌تواند این امکان را فراهم کند. فعلاً روسیه توانسته بخش‌هایی از جامعه را حول این ایده که مسئول بروز جنگ، غرب بوده، متحد نماید. تجربه ایران، کره شمالی و کوبا نشان می‌دهد روسیه نیز می‌تواند سال‌ها تحت تحریم به بقا ادامه دهد. ذخایر نظامی مسکو نیز نگرانی بابت شکست نظامی را کاهش می‌دهد.

3️⃣ زمان‌سنج آمریکا و ناتو
این زمان‌سنج اکنون متوقف شده است. زیرا افکار عمومی در آمریکا و اروپا با مداخله نظامی موافق نیست. دو روند متضاد بر افکار عمومی مؤثر است. اخبار کشتار غیرنظامیان آنان را به مداخله تحریک می‌کند و در مقابل گذر زمان، حساسیت عمومی نسبت به جنگ را خواهد کاست. نکته مبهم این است که اگر حملات روسیه به مرز اوکراین با اعضای ناتو به خاک این کشورها سرایت کند و یا مسکو از تسلیحات کشتار جمعی بهره ببرد، پاسخ آمریکا و ناتو چه خواهد بود؟

✅ نویسنده وجود تجهیزات نظامی و تداوم پشتیبانی داخلی در دو سوی نبرد مسکو و کی‌یف را عامل تداوم نبرد قلمداد کرده است. اما عدم توفیق میدانی برای هر یک، آنها را به این نقطه مشترک رهنمون می‌کند که نیازمند پایان جنگ از طریق پیشنهادی باشند که بتوانند در داخل از آن دفاع کنند. پس ارائه چنین پیشنهادی از سوی هر طرفی می‌تواند به جنگ پایان دهد.

(https://www.rand.org/blog/2022/04/the-ukraine-wars-three-clocks.html?utm_campaign=&utm_content=1649165875&utm_medium=rand_social&utm_source=twitter)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه