آمریکا در بن‌بست مذاکرات

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با کارگزاران نظام جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «[در برجام] کسی که بدعهدی کرده است طرف مقابل است. الان هم در این بدعهدی گیر افتاده‌اند و اتفاقاً آنها به بن‌بست رسیده‌اند ما به بن‌بست نرسیده‌ایم.»

♦️ آمریکا در بن‌بست مذاکرات

#تحلیل_کوتاه

🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با کارگزاران نظام جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «[در برجام] کسی که بدعهدی کرده است طرف مقابل است. الان هم در این بدعهدی گیر افتاده‌اند و اتفاقاً آنها به بن‌بست رسیده‌اند ما به بن‌بست نرسیده‌ایم.»

🔸 اشاره رهبر انقلاب به نقض‌های مکرر برجام توسط دولت‌های مستقر در واشنگتن است که اوج آن در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده دستور نقض صریح توافق هسته‌ای را صادر کرد. پس از این اقدام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دیگر ایالات متحده را به عنوان یک کشور مشارکت کننده در برجام نمی‌داند که این موضع اصولی تا به امروز نیز ادامه داشته است.

🔸 خروج آمریکا از برجام با هدف اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران با هدف تسلیم و تحمیل خواسته‌های خود بوده است. علی‌رغم بسیج همه‌جانبه، کارزار فشار حداکثری نتوانست خدشه‌ای در اراده منسجم ایران برای پیگیری حقوق مسلم خود ایجاد کند.

🔸 از طرفی دیگر پاسخ ایران به نقض عهد ایالات متحده و بازگرداندن ظرفیت هسته‌ای کشور، بسیاری از نخبگان ایالات متحده را به این جمع‌بندی رساند که تصمیم به نقض عهد در رابطه با برجام یک تصمیم اشتباه بوده و نتایج معکوسی به بار آورده است. یکی از دلایل بازگشت سریع دولت بایدن به میز مذاکره جبران خسارت ناشی از این تصمیم اشتباه بوده است.

🔸 اما این بار هم تصور اشتباه آمریکایی‌ها از موقعیت و شرایط ایران موجب قرارگیری آنها در یک بن‌بست تمام عیار شد. دولت بایدن که تصور می‌کرد ایران حاضر به احیای توافق به هر قیمتی است، تلاش کرده است تا توافقی به مراتب ضعیف تر از برجام را عملیاتی کند.

🔸 اکنون و در شرایط فعلی دولت ایالات متحده خود را در برابر دو گزینه می‌بیند که هیچ کدام برایش خوشایند نبوده و یک بن‌بست خودساخته است: اول پذیرش شروط ایران و احیای توافق هسته‌ای، و دوم؛ توقف مذاکرات و ادامه مسیر اشتباهی که در زمان ترامپ طی شد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه