انطباق اقتصاد روسیه با تحریم‌ها

مرکز امنیت نوین آمریکا در یادداشتی به ارزیابی مواجهه روسیه با تحریم‌های غرب پرداخته است. نویسنده افزایش ارزش روبل، تداوم فروش نفت، پرداخت بدهی‌های بانکی و کاهش نرخ بهره را نشانه‌هایی قلمداد کرده که روسیه توانسته فعلاً فشار تحریم‌ها را تا حدی خنثی کند.

 

🔸 طبق این یادداشت، خنثی‌سازی فشار تحریم تا حدی بازتاب مهارت تکنوکراتیک این تحریم‌ها توسط مقامات مسئول سیاست‌های اقتصادی روسیه و حفظ درآمدهای انرژی به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد روسیه است. مسکو در این زمینه از تجاربی که دیگر کشورها در این خصوص داشته‌اند درس گرفته است.

🔸 انطباق با تحریم‌ها به معنای رفاه اقتصادی نیست. هم‌چنین نمی‌توان گفت آمریکا و اروپا در نبرد اقتصادی با روسیه شکست خورده‌اند. ولی می‌توان گفت آن‌ها فعلاً نمی‌توانند روی تأثیر این فشارها حساب باز کنند. زیرا تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر روسیه یک درگیری طولانی‌مدت با هدف کاهش ظرفیت این کشور برای ادامه حضور در نبرد اوکراین است.

🔸 نویسنده بیان داشته که روسیه چه در میدان نبرد و چه در خارج از آن، لزوماً از رویکرد کلاسیک هزینه‌فایده پیروی نکرده است. زیرا اهمیت اهداف نظامی در اوکراین برای مسکو بالاتر از آن است که با انگیزه کاهش فشارهای اقتصادی، آن را کنار بگذارد.

✅ تحریم مسکو به دلیل اینکه جایگزینی نیاز کشورهای اروپا به نفت و گاز روسیه به سرعت امکان‌پذیر نیست، نتوانسته اهداف سیاسی و امنیتی مد نظر آمریکا و اتحادیه اروپا را تأمین کند. تنظیم این فشارها به نحوی که کمترین مشکل برای مشتریان سنتی و همیشگی روسیه رخ دهد، مهم‌ترین مسأله کنونی غرب است.

https://www.cnas.org/publications/commentary/russias-economy-has-adjusted-to-sanctions-that-doesnt-mean-moscow-is-winning-the-financial-war

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه