جنگ پس از سقوط ماریوپل

شهر ماریوپل علی‌رغم مقاومت نیروهای اوکراینی تقریباً به طور کامل توسط روسیه تصرف شد. ماریوپل پس از خرسون، دومین شهر مهم و بزرگ اوکراین است که به دست نیروهای روسیه سقوط کرده است. در این مسأله نکاتی قابل ذکر است:

 

1️⃣ نزدیکی ماریوپل به منطقه دونباس تأثیر مهمی در تجهیز تسلیحات و نیروهای نظامی مهاجم داشته است. همچنان که خرسون نیز به دلیل مجاورت نسبی با شبه‌جزیره کریمه، زودتر مورد حمله واقع شده و تصرف شد.

2️⃣ فاصله طولانی سقوط ماریوپل نسبت به خرسون این احتمال را تقویت می‌کند که با گذشت زمان، نیروی نظامی روسیه درون اوکراین دچار فرسودگی تدریجی شده‌اند و زین پس تصرف دیگر شهرها نیز با دشواری بیشتری روبروست. حال آن‌که در ابتدای حمله، به دلیل ضعف و آمادگی اندک کی‌یف، تصرف شهرها آسان‌تر می‌نمود.

3️⃣ عقب‌نشینی روسیه از حوالی کی‌یف و خارکیف نشان می‌دهد در مقطع کنونی، تمرکز مسکو بر قطع دسترسی اوکراین به آب‌های آزاد است. اتصال میان دونباس و کریمه، دریای آزوف را به طور کامل تحت اِشراف روسیه خواهد داشت و با تصرف اودسا، دسترسی دولت اوکراین به دریای سیاه نیز قطع خواهد شد.

4️⃣ تصرف ماریوپل بر افزایش انگیزه و روحیه نیروهای روسی مؤثر خواهد بود. به همین دلیل روسیه زین پس به جای تکثیر نبرد در گستره‌ای وسیع، به پشتیبانی تسلیحاتی و لجستیک جهت تصرف گام‌به‌گام مناطق و شهرها روی خواهد آورد تا دستاوردهای ملموسی کسب کند.

✅ به نظر می‌رسد طی هفته‌های آتی، درگیری در محور شهرهای مجاور محدوده دونباس شدیدتر خواهد شد. در عین حال رصد میدانی نبرد نشان می‌دهد کی‌یف بر بازپس‌گیری خرسون برای اخلال در پیش‌روی روسیه در ساحل دریای سیاه تمرکز دارد و این تلاش می‌تواند با موج ارسال تسلیحات و تجهیزات غربی تقویت شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه