کشمکش گازی روسیه و اروپا؛ روبل یا یورو؟

روز چهارشنبه کارل نهامر صدراعظم اتریش اعلام کرد که این کشور سازوکار پرداختی روسیه برای خرید گاز را پذیرفته است. بر این اساس شرکت OMW اتریش با افتتاح حساب در گازپروم‌بانک روسیه، بهای گاز دریافتی خود را به یورو یا دلار پرداخت کرده و این بانک آن را به روبل تبدیل می‌کند.

در خبرها آمده است که به جز اتریش، سه کشور دیگر اروپایی نیز این سازوکار را پذیرفته‌اند که به نظر می‌رسد یکی از آنها کشور آلمان باشد. چرا که نهامر به طور مستقیم به این کشور نیز اشاره کرد.

🔸 موافقت اتریش با این سازوکار پرداختی می‌تواند نتیجه سفر چندی پیش صدراعظم این کشور به مسکو باشد. ماه گذشته ولادیمیر پوتین دستور داد که کشورهای «غیردوست» روسیه باید بهای گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کنند. اقدامی که در تضاد با تحریم‌های اروپا علیه روسیه است. بنابراین این سازوکار را می‌توان راه‌حلی میانه دانست که هم با تحریم‌ها سازگار باشد و هم خواسته روسیه اجابت شود.

🔸 کمیسیون اروپایی در چند روز گذشته اعلام کرده بود که شرکت‌های اروپایی می‌توانند برای پرداخت بهای گاز، با گازپروم‌بانک همکاری کنند اما این پرداخت باید به دلار یا یورو باشد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که دو کشور لهستان و بلغارستان که روسیه صادرات گاز به آنها را در روز چهارشنبه متوقف کرد حاضر به همکاری با این سازوکار نشده‌اند.

🔸 البته قطع صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را می‌توان پیامی از سوی روسیه به کشورهای بزرگتر اتحادیه اروپا دانست. بانک مرکزی آلمان هفته گذشته هشدار داد که در صورت ممنوعیت واردات گاز از روسیه، اقتصاد آلمان خسارت ۱۶۵ میلیارد دلاری متحمل و دچار رکود خواهد شد.

🔸 با این وجود روسیه نیز به فروش گاز به اروپا وابسته است و به دلیل عدم زیرساخت کافی، توانایی چندانی برای یافتن جایگزین برای اروپا ندارد. شاید روسیه با اقدامات چند روز گذشته خود به دنبال آن باشد که ابتکار عمل را از اروپا گرفته و با تحمیل هزینه‌های کوتاه‌مدت، نسبت به تحریم گازی روسیه هشدار دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه