انتشار «اعلامیه آینده اینترنت» توسط دولت بایدن

 اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به تصویب «اعلامیه آینده اینترنت» توسط دولت بایدن در 8 اردیبهشت پرداخته است. نویسنده معتقد است این بیانیه بیش از آن‌که به زیان چین و روسیه باشد، «دمکراسی‌های متزلزل» را هدف قرار می‌دهد.

 

🔸 این سند سه صفحه‌ای غیرالزام‌آور توسط 61 کشور امضا شد و هدف آن ایجاد یک رویه واحد برای نحوه تعامل کشورهای دموکراتیک با فضای وب است. چشم‌انداز اعلامیه «ارتقای دسترسی جهانی به اینترنت، حفاظت از حقوق بشر، تضمین رقابت اقتصادی عادلانه، طراحی زیرساخت دیجیتال امن، ترویج کثرت‌گرایی و آزادی بیان، و تضمین رویکرد چندجانبه برای حاکمیت اینترنت» است.

🔸 با این حال، چین و روسیه به طور قطع این بیانیه را نادیده می گیرند. دولت بایدن این را می‌داند و به احتمال زیاد سعی می‌کند بر رفتار دموکراسی‌های لرزانی که مرتکب تخلفات اینترنتی مشکوک، هرچند نه کاملاً مستبدانه شده‌اند، تأثیر بگذارد.

🔸 نویسنده معتقد است نشانه‌هایی وجود دارد که دولت بایدن این اعلامیه را مستمسکی برای مقابله با نفوذ دولت در برخی از کشورهای امضاکننده و حمایت از «نداهای دمکراسی‌خواه» در راستای گفتگوی خودانتقادی با دولت‌ها، قرار خواهد داد.

🔸 به نظر نویسنده صرف تأکید دولت‌های غربی بر ضرورت آزادی اینترنت در راستای گسترش دموکراسی، کافی نیست. زیرا طبق یک تحلیل کلان از تقریباً 500 مطالعه، رسانه‌های دیجیتال به گسترش پوپولیسم، افزایش دوقطبی‌ها و کاهش اعتماد به نهادها منجر شده که برای دموکراسی مطلوب نیست.

✅ به نظر می‌رسد امضای این بیانیه صرفاً یک اقدام نمایشی در راستای افزایش وجهه بین‌المللی دولت بایدن باشد. به خصوص که این دولت در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برد و نیازمند دستاوردسازی است. اقدامی که مشابه آن چندی پیش در دسامبر 2021 تحت عنوان «نشستی برای دموکراسی» به انجام رسید.

https://www.brookings.edu/blog/techtank/2022/05/09/the-declaration-for-the-future-of-the-internet-is-for-wavering-democracies-not-china-and-russia/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه