درخواست عضویت فنلاند در ناتو

در خبرها آمده است که فنلاند خواهان عضویت در ناتو است. مسکو فعلاً با قطع جریان برق صادراتی به هلسینکی، به این خبر واکنش نشان داده است.

 

🔸 فنلاند با مرزی طولانی در شمال غربی روسیه، تا پیش از این رویکرد بی‌طرفی در مواجهه مسکو و ناتو، اتخاذ کرده بود. اما حمله روسیه به اوکراین، اتحاد جدی‌تری در اروپا علیه نحوه تعامل با روسیه پدید آورده است.

🔸 تا پیش از جنگ، طبق نظرسنجی‌ها، اندکی بیش از ۲۰ درصد جمعیت این کشور حامی عضویت در ناتو بودند ولی جدیدترین نظرسنجی در این زمینه نشان می‌دهد که این رقم به بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

🔸 در صورت آغاز فرآیند عضویت فنلاند، مسکو احتمالاً بر الحاق مناطق اشغال‌شده اوکراین به روسیه مُصر خواهد شد. زیرا در شرایطی که جنگ با هدف جلوگیری از عضویت اوکراین در ناتو انجام شده، پیوستن فنلاند سبب می‌شود تا مسکو درصدد کسب دستاوردهای دیگری برآید که هزینه جنگ را توجیه کند.

🔸 احتمالاً اقدامات تلافی‌جویانه روسیه علیه فنلاند نیز شامل تقویت حضور نظامی در دریای بالتیک مانند اعزام ناوها یا زیردریایی‌های حامل کلاهک‌ هسته‌ای به این منطقه خواهد بود. این نکته احتمال بروز درگیری‌های تصادفی و خطای محاسباتی را افزایش خواهد داد.

🔸 آغاز فرآیند عضویت فنلاند می‌تواند ضمن تشدید رویکرد نظامی مسکو در جنگ اوکراین، مسیر توافق میان مسکو و کی‌یف را دشوارتر سازد. به همین دلیل احتمال مخالفت برخی اعضای ناتو با این امر وجود دارد. ترکیه که روابط مساعدتری با مسکو دارد، مخالفت خود را اعلام کرده است، هر چند احتمال تغییر موضع ترکیه وجود دارد.

✅ به نظر می‌رسد به‌رغم اعلام این درخواست از سوی فنلاند، بررسی آن به سادگی رخ ندهد. اما نمی‌توان انکار کرد جنگ اوکراین، اتحاد اعضای ناتو و تمایل به گسترش آن را افزایش داده و این دقیقاً برخلاف هدف روسیه از این جنگ بوده است.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه