دنیس راس: به تنهایی حریف پوتین نمی‌شویم

دنیس راس، در یادداشتی خواستار گسترش ائتلاف آمریکا و متحدانش، به ویژه در خاورمیانه، برای مقابله با روسیه شده است. وی اذعان می‌کند روسیه این حقیقت را یادآور شده که هم‌چنان قدرت سخت اهمیت دارد و می‌توان مرزها را به اجبار تغییر داد.

 

🔸 به نظر راس بسیج دموکراسی‌های اروپا و آسیا علیه روسیه آغاز کار است. ولی نباید بر دوگانه استبداد و دموکراسی پای فشرد. زیرا در این صورت دولت‌هایی که دمکراتیک نیستند ولی تجدیدنظرطلب هم نمی‌باشند، از دایره ائتلاف آمریکا کنار گذاشته خواهند شد.

🔸 طبق این یادداشت، آمریکا برای حفظ فشار تحریم نفت روسیه، به همکاری عربستان نیاز دارد. ولی اعتماد دولت سعودی به واشنگتن، به دلیل حساسیت دولت بایدن به مسائل حقوق‌بشری و عدم حمایت در برابر حملات یمن، کاهش یافته است. «واقعیت این است که در رقابت با روسیه و چین، عربستان از اهمیت راهبردی برخوردار است».

🔸 دنیس راس تأکید می‌کند که آمریکا علاوه بر مدیریت بحران انرژی و گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر؛ برای مهار ایران و «محور مقاومت» نیز به همکاری عربستان نیاز دارد.

🔸 او توصیه می‌کند که سنتکام به ائتلاف عربستان، امارات، بحرین، اردن، مصر، مراکش و اسرائیل کمک کند. این کمک‌ها می‌تواند شامل «تأمین نیازهای اطلاعاتی، ضدتروریسم، سایبری، موشکی و پهپادی» باشد.

✅ آمریکا پیش از این نیز نسبت به نقض صریح حقوق بشر توسط متحدانش، جز برخی اعتراضات کلامی، واکنشی نشان نمی‌داد و حداقل حفظ ظاهر می‌نمود. اکنون سطح اثرگذاری بحران اوکراین بر نظم مطلوب آمریکا در عرصه بین‌المللی به حدی است که برخی مانند دنیس راس، صراحتاً خواستار کاهش همان سطح اعتراض‌ها برای کسب دستاوردهای بیشتر در برابر روسیه، چین و ایران هستند.

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/we-cant-face-down-putin-alone)

ارسال دیدگاه