دیدار بایدن با رهبران آسه‌آن

نشست هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا با دولتمردان سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا(برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام)، از منظر راهبردهای سیاست خارجی آمریکا در حوزه مهار چین و روسیه مورد توجه رسانه‌ها بوده است. از منظر سیاست خارجی این کشورها نیز می‌توان به چند نکته اشاره کرد.

 

1️⃣ توازن در سیاست خارجی
در حالی که آمریکا نگران توسعه نفوذ چین در شرق آسیا است، رهبران این کشورها می‌توانند هم‌زمان از این نگرانی آمریکا برای ایجاد توازن در سیاست خارجی خود بهره‌مند شوند. اختلافات مرزی ویتنام، فیلیپین و مالزی با چین در آب‌های آزاد از مواردی است که انگیزه دریافت تسلیحات آمریکایی و تقویت روابط دیپلماتیک را افزایش می‌دهد.

2️⃣ کسب کمک‌های مالی
بسته مالی 40 میلیون دلاری برای توسعه انرژی‌های پاک توسط آمریکا، نمونه‌ای از کمک‌های دریافتی آسه‌آن از آمریکا است. کاخ سفید وعده داده که یک بسته 150 میلیون دلاری نیز در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، همکاری‌های دریایی، تغییرات آب‌وهوایی و زنجیره تأمین پایدار به ائتلاف آسه‌آن اختصاص خواهد داد.

3️⃣ تقویت لابی‌های ضد تحریم حقوق‌بشری
حساسیت‌های حقوق‌بشری مانع از حضور رهبران نظامی میانمار در این نشست شد. ادعاهای مشابهی نیز درباره کامبوج و فیلیپین از سوی رسانه‌های غربی مطرح می‌شود. تقویت لابی‌های این دولت‌ها در ساخت سیاسی آمریکا برای جلوگیری از تحریم‌ها و فشارهای حقوق‌بشری می‌تواند یکی از اهداف این دولت‌ها باشد. به خصوص که تجربه آمریکا در بی‌توجهی به نقض حقوق بشر در عربستان، امارات یا بحرین پیش چشم آنان است.

✅ دولت بایدن تلاش می‌کند نشان دهد که غرب آسیا هم‌چنان در سیاست خارجی آمریکا اهمیت دارد. اما برآورد نظرات کارشناسان و سیاست‌مداران آمریکایی از اولویت شرق آسیا برای مهار چین حکایت دارد. بنابراین دولت‌های جنوب شرق آسیا به خوبی از لزوم فرصت‌یابی از این موقعیت برای آینده خود آگاه هستند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
@Tabyincenter

ارسال دیدگاه