احیای برجام و دیدگاه‌های رقیب در اسرائیل

درحالی‌که تحرکات جدیدی برای رفع گره از مذاکرات احیای برجام در جریان است مقامات ارشد دفاعی و امنیتی و همچنین سیاسی رژیم صهیونیستی درگیر یک مناقشه بر سر موضع اسرائیل در این خصوص هستند. مانند یک دهه پیش، برخی احیای توافق را بهترین گزینه اگرچه بین گزینه‌های تماماً بد می‌دانند درحالی‌که برخی دیگر آن را فاجعه می‌دانند.

 

🔸 در طیف نظامیان، «درور شالوم» رئیس دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع این رژیم از موافقان احیای توافق است و اخیراً در واشنگتن تصمیم ایالات‌متحده برای خروج از توافق را یک اشتباه بی‌پروای راهبردی خوانده است. او و دیگر همفکرانش مانند «آهارون هلیوا» رئیس اطلاعات نظامی بیان می‌کنند که ایران در حال حاضر به آستانه هسته‌ای بسیار نزدیک‌تر از زمانی است که به تعهدات خود در برجام متعهد بود و هیچ قدرت جهانی قادر به توقف آن یا پرداخت هزینه‌های چنین تلاشی نیست.

🔸 در طرف مخالفان، «دیوید بارنیا»، مدیر موساد برجسته‌ترین آن‌هاست که یک سال پیش جانشین یوسی کوهن شده است. از نظر او توافق با ایران فاجعه‌بار است و باعث رفع تمام محدودیت‌های برنامه هسته‌ای طی چند سال می‌شود. از این‌ رو معتقد است اسرائیل باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بازگشت به توافق انجام دهد و استدلال می‌کند که وضعیت موجود بهترین گزینه است و به اسرائیل اجازه می‌دهد تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا هستند، علیه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار کند.

🔸 در طیف سیاسی به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های نفتالی بنت نخست‌وزیر، با دیدگاه بارنیا همسوست و گانتز وزیر دفاع به دلیل دریافت گزارش‌های واقع‌بینانه‌تر از ارتش در نقطه مقابل اوست. یئیر لاپید، وزیر خارجه و نخست‌وزیر جایگزین نیز موضعی بینابین دارد.

🔸 به نظر می‌رسد تشدید فعالیت‌های موساد در ایران که دو اقدام تروریستی اخیر نمونه آن است متأثر از این دوقطبی ساختگی در بین مقامات رژیم صهیونیستی است که هدف آن متقاعد کردن رئیس‌جمهور آمریکا به رد درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور و کسب امتیازات مشابه است.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه