سه چالش برای ایران از نگاه اندیشکده آمریکایی

ری‌تکیه تحلیل‌گر نزدیک به نومحافظه‌کاران در آمریکا، در یادداشتی با اشاره به گذشت یک سال از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم «اقتصاد ضعیف، بن‌بست دیپلماتیک و تهدیدات امنیتی» را سه چالش جدی ایران دانسته است:

 

1️⃣ اعتراض به گرانی مواد غذایی
به نظر نویسنده، بازتوزیع یارانه‌ها در ایران نه‌تنها در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا بلکه تلاشی برای تغییر رویکرد رفاهی اقتصاد ایران است که دهه‌هاست هزینه‌های بسیاری در پی داشته است. به‌زعم او این اقدام به‌ویژه در حوزه غلات که با کمبود جهانی ناشی از جنگ اوکراین روبروست، می‌تواند «به بهای اعتراضات سراسری در کشور» تمام شود. گرچه «دولت مطمئن است که نیروهای امنیتی این اعتراضات را مدیریت می‌کنند ولی تداوم کاهش یارانه‌ها ممکن است یک تابستان داغ در ایران رقم بزند».

2️⃣ بن‌بست مذاکرات هسته‌ای
به ادعای این یادداشت، نه ایران و نه آمریکا آمادگی انعطاف در موضوع حذف سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» را ندارند. از سوی دیگر آژانس نیز از پاسخ‌های ایران درباره ردیابی اورانیوم غنی‌شده در سه مکان، قانع نشده است. در عین حال که به ادعای ری‌تکیه، برخی از کارشناسان کنترل تسلیحات می‌گویند ایران تنها چند ماه با توانایی ساخت بمب فاصله دارد.

3️⃣ ترورهای هدفمند
نویسنده با اشاره به ادعای مطرح‌شده درباره ارتباط شهید سرهنگ صیادخدایی با گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، ترور او را نشانه‌ای از تشدید تنش در درگیری اطلاعاتی و امنیتی ایران و اسرائیل می‌داند. زیرا ممکن است اسرائیل پیوندهای ایران با سازمان‌های شبه‌نظامی را، مبنایی برای کشتن هدفمند مقامات این کشور در آینده قرار دهد.

✅ اشارات این یادداشت نشان می‌دهد سوءاستفاده از معضلات و نارضایتی‌های داخلی برای ایجاد آشوب و شورش در کشور و هم‌چنین خدشه بر توان امنیتی و اطلاعاتی ایران در افکار عمومی، از اهدافی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد تحقق آن هستند تا تهران را در پرونده هسته‌ای وادار به عقب‌نشینی کنند.

https://www.cfr.org/in-brief/three-challenges-are-testing-irans-regime?utm_source=tw&utm_medium=social_owned

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه