انتقادات از دولت سوئد در ارتباط با توافق با ترکیه

توافق سه جانبه سوئد، فنلاند و ترکیه که زمینه عضویت دو کشور حوزه اسکاندیناوی در ناتو را فراهم می‌کند، انتقادات بسیاری را متوجه دولت سوسیال‌دموکرات سوئد کرده است. تارنمای المانیتور در گزارشی نوشته است که اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به آنچه که می‌خواست رسید. به نوشته المانتیور برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه آنکارا در نهایت تسلیم فشارهای دولت بایدن شده است دقیق نیست بلکه جزئیات توافق نشان می‌دهد دبیرکل ناتو و دولت بایدن سوئد را برای قبول توافق تحت فشار قرار دادند. همچنین بایدن به اردوغان اطمینان داده است از خواسته ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا حمایت کند.

🔹 روح توافق مطابق خواست ترکیه تنظیم شده است. نارضایتی ایجادشده در صحنه سیاسی سوئد پس از انتشار توافق نشان می‌دهد که این توافق بیشتر به خواسته‌های اردوغان توجه کرده است. «پیر شوری» دیپلمات و سیاستمدار برجسته سوئدی گفته است «این توافق ضربه‌ای از سوی اردوغان، شرم برای سوئد و خیانتی به نیروهای کرد است. بسیاری از سوسیال‌دموکرات‌ها غافلگیر شدند.» احزاب «سبزها» و «چپ» که حمایت‌های آنها برای دولت سوسیال دموکرات حیاتی است توافق را محکوم کرده‌اند.

🔹 یکی از مفاد مورد انتقاد توافق، بند ۸ آن است که تأکید می‌کند سوئد و ترکیه چارچوب حقوقی دوجانبه برای استرداد کردهای مرتبط با گروه‌های شبه نظامی و همکاری امنیتی ایجاد می‌کنند. یک روزنامه سوئدی گزارش داده است ترکیه لیستی شامل ۳۰ نفر برای استرداد را به سرویس اطلاعاتی سوئد ارائه کرده است. کردهای سوئد دارای لابی قدرتمند در نهادهای سوئد هستند و به نظر می‌رسد دولت شکننده سوس (https://t.me/Tabyincenter/25953)یال‌دموکرات‌ها کار سختی در انتخابات ۱۱ سپتامب ر پیش‌رو خواهد داشت.

(https://www.al-monitor.com/originals/2022/07/many-swedes-unsettled-nato-deal-turkey)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه