آمریکا همچنان نیازمند توافق

 رابرت‌مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای ضمن تهدید ایران به فشار بیشتر، بیان داشته «آمریکا آماده بازگشت به برجام است که راه کاهش تنش‌ها در منطقه را هموار خواهد کرد». یک روز بعد سخنگوی کاخ سفید نیز با تکرار این تهدیدات، «دیپلماسی را مؤثرترین و پایدارترین روش» برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دانست.

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 هم‌زمانی این گفتارها با سفر رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران و برگزاری نشست روند آستانه، نشانه نگرانی دولت‌مردان آمریکایی از دیپلماسی فعال ایران است. حال آن‌که بایدن پیش از سفر به منطقه طی مقاله‌اش در واشنگتن‌پست مدعی انزوای ایران شده بود.

🔸 نکته دیگر اینکه این مواضع می‌تواند واکنشی به موضع اخیر کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی باشد مبنی بر اینکه ایران توان ساخت تسلیحات هسته‌ای را دارد، ولی تصمیم به انجام آن ندارد. تاکنون چنین موضع صریحی از سوی مقامات ایران ابراز نشده بود و این می‌تواند ابهام هسته‌ای را افزایش داده و آمریکا را وادار به بازاندیشی نماید.

🔸 نکته مهم در سخنان رابرت‌مالی، اشاره به تأثیر توافق هسته‌ای بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. گزاره‌ای که با وجود سفر بایدن به منطقه، برخلاف امیدواری رژیم صهیونیستی به تشکیل ناتوی عربی علیه ایران است و به متحدان منطقه‌ای آمریکا در غرب آسیا گوشزد می‌کند که واشنگتن تمایل به تشدید سطح تنش منطقه‌ای با ایران ندارد.

✅ به نظر می‌رسد آمریکا همچنان متمایل به حصول توافق باشد، زیرا کاخ سفید آلترناتیوی برای فروپاشی توافق هسته‌ای ندارد. اما مسأله این است که اراده لازم در کاخ سفید برای انعطاف‌پذیری نیز وجود ندارد.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه