هدف روسیه، سقوط دولت اوکراین؟

 وزیر خارجه روسیه اخیراً گفته است که هدف روسیه از حمله به اوکراین، کمک به مردم این کشور است تا «از شر رژیمی خلاص شوند که کاملاً ضدمردمی و ضدتاریخ است». تاکنون کمتر موضعی به این صراحت از سوی مقامات روسی علیه دولت زلنسکی بیان شده بود. در این باره نکاتی قابل ذکر است.

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 این گفته مقام روسی می‌تواند واکنشی به سخن اخیر زلنسکی باشد که هر گونه آتش‌بسی را تا پیش از بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده، منتفی دانسته است. احتمالاً لاوروف خواسته این پیام را ارسال کند که مسکو نه‌تنها قصدی برای عقب‌نشینی از این مناطق ندارد، بلکه احتمالاً به سوی کی‌یف نیز پیشروی خواهد کرد.

🔸 مخاطب دوم را می‌توان آمریکا و دولت‌های اروپایی دانست. لاوروف با این هدف‌گذاری، به این دولت‌ها هشدار می‌دهد که سرسختی در حفظ دولت اوکراین، تغییری در اراده روسیه ایجاد نمی‌کند. در همین راستا، پس از موضع لاوروف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز تداوم پشتیبانی تسلیحاتی غرب را عامل تداوم جنگ دانست.

🔸 مخاطب سوم، ممکن است بخشی از نخبگان سیاسی و فرماندهان نظامی اوکراین باشند. بدین ترتیب که به طور غیرمستقیم این پیام ارسال شود که تا وقتی زلنسکی و حامیانش در دولت باشند، جنگ تداوم و حتی تشدید می‌یابد. در حقیقت هدف روسیه ایجاد انشقاق و دودستگی در هیئت حاکمه اوکراین به خصوص در میان نظامیان است.

✅ به نظر می‌رسد پشتیبانی تسلیحاتی غرب، زلنسکی را به امکان مقاومت برابر حمله روسیه امیدوار نگه داشته است. از سوی دیگر، تداوم پیشروی روس‌ها در دونباس و حتی آمادگی آن‌ها برای حمله به بندر اودسا نیز، نشان می‌دهد دلیلی برای عقب‌نشینی ندارند. هر مذاکره‌ای در این شرایط، بی‌نتیجه است و سخن اخیر لاوروف، از تبعات این بن‌بست است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه