رویکرد دولت بایدن و پاسخ فلسطینی‌ها

 با سفر اخیر بایدن به منطقه و دیدار با محمود عباس در بیت لحم رویکرد دولت جدید آمریکا به مسئله فلسطین وضوح بیشتری یافته است. رویکردی که در هدف تمایز چندانی با رویکرد دولت پیشین آمریکا ندارد و امید جریان فتح را به ناامیدی تبدیل کرده است.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 بنا به گزارش‌ها بایدن در دیدار با محمود عباس از او خواسته است تشکیلات خودگردان در راستای تقویت همکاری بین دوستان و متحدان آمریکا در منطقه به طرح‌های منطقه‌ای یعنی جریان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بپیوندد. چیزی که از نظر فلسطینی‌ها بدون هیچ دستاوردی به اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و باعث گسترش روابط اسرائیل و کشورهای عربی می‌شود.

🔸 علی‌رغم خرسندی نسبی از برخی حرکات بایدن مانند سفر به قدس شرقی بدون همراهی اسکورت اسرائیلی که به معنای به رسمیت نشناختن حاکمیت اسرائیل بر این بخش از قدس بود و همچنین حمایت او از راه‌حل دوکشوری فلسطینی‌ها با توجه به عملی‌نشدن وعده‌های بایدن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی و دفتر ساف در واشنگتن و عدم ارائه طرحی مثبت برای فلسطینی‌ها آنها دید کلی مثبتی به رویکرد بایدن ندارند.

🔸 از نظر فلسطینی‌ها هدف توافقات منطقه‌ای، دور زدن مسئله فلسطین و حذف آن از فهرست موضوعات منطقه‌ای از طریق صلح اقتصادی است. به عبارتی دیگر به جای رویکرد «صلح در برابر زمین» اکنون وعده «رشد اقتصادی در برابر صلح» و چشم پوشی از پیگیری حاکمیت مطرح می‌شود.

🔸 تشکیلات خودگردان که پیش از سفر بایدن تهدید کرده بود اگر پیشنهاد سیاسی مثبتی ارائه نشود تصمیمات شورای مرکزی فلسطین برای لغو به رسمیت شناختن اسرائیل و قطع روابط با آن را اجرا خواهد کرد، در حالی که به نظر نمی‌رسد اراده‌ای برای اجرای این تهدید داشته باشد انتظار می‌رود در چنین شرایط ناامیدی، دوباره تحرکاتی نمایشی با عنوان گفتگوهای ملی و تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کند.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه