روز پس از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

 بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی به بررسی تبعات حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخته است. به ادعای نویسندگان این یادداشت با وجود احتمالاتی مانند حمله ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه یا پاسخ موشکی حزب‌الله لبنان به اسرائیل، تنها توجیه حمله، نابودی ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران است.

#گزارش_کوتاه

 

🔸 مزیت دیگری که نویسندگان برای حمله برمی‌شمرند این است که یک شکست نظامی می‌تواند اقتدار و اعتبار داخلی حکومت را به شدت زیر سؤال ببرد. گرچه تضمینی نیست که چنین حمله‌ای زمینه یک شورش بزرگ داخلی علیه نظام را فراهم کند، اما می‌تواند به زنجیره‌ای از اعتراضات پیوسته و تدریجی منجر شود.

🔸 نویسندگان گمان دارند که جمهوری اسلامی به دلیل ایدئولوژی اسلامی و ایده امت واحده اسلامی، نخواهد توانست از ناسیونالیسم برای بسیج عمومی علیه این حمله احتمالی بهره‌برداری کند.

🔸 به ادعای این یادداشت، مشکلات اقتصادی موجب شده تا حاکمیت فاقد پایگاه اجتماعی مستحکم و قابل اتکایی باشد. به‌زعم نویسندگان، حتی اقشار ضعیف و فقیر نیز حامی نظام نیستند. در این یادداشت کاهش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم به عنوان شاهدی بر این ادعا ذکر شده است.

✅ نویسندگان تصور می‌کنند نگرانی اصلی آمریکا، حمایت عمومی از نظام برای پاسخ به آمریکا و متحدانش می‌باشد. به همین خاطر تلاش می‌کنند با رد چنین احتمالی، سیاست‌گذاران آمریکایی را به چنین اقدامی ترغیب نمایند. در حالی که به نظر می‌رسد نگرانی اصلی آمریکا تشدید تنش‌های منطقه‌ای و عدم موفقیت حمله در نابودی برنامه هسته‌ای ایران باشد.

https://www.fdd.org/analysis/2022/07/28/tehran-the-day-after/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه