قرن جدید، طالبان قدیم

 اندیشکده آمریکایی «مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در یادداشتی با اشاره به گذشت یک سال از حکومت طالبان در افغانستان، این گروه را سرکوب‌گرترین حکومت جهان دانسته که تحت سلطه آن «هیچ قانون اساسی، حاکمیت قانون، یا قوه قضاییه مستقل در سراسر کشور وجود ندارد».

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 به بیان نویسندگان این یادداشت، گرچه فاصله بیست‌ساله سقوط طالبان سبب شد تا بیش از ۸۰ درصد دختران شهرنشین به مدرسه بروند و نرخ اشتغال زنان شهری نیز به بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد؛ اما با استقرار طالبان، بار دیگر اشتغال زنان و تحصیل دختران بالای ۱۲ سال ممنوع شد.

🔸 به نظر نویسندگان، ادعاهایی مانند فقدان زیرساخت مناسب برای تفکیک جنسیتی مدارس و ادارات، صرفاً توجیهی برای تداوم محدودیت‌های زنان است که در حکومت قبلی طالبان نیز بیان می‌شد. طبق این یادداشت، همان‌گونه که در دهه ۱۹۹۰ جامعه جهانی نتوانست طالبان را به پذیرش حقوق زنان قانع نماید، اکنون نیز نخواهد توانست.

🔸 نویسندگان گرچه تعامل تاکتیکی با طالبان را برای هدایت کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یک اقتصاد نسبتاً کارآمد ضروری می‌دانند، ولی معتقدند هیچ مذاکره‌ای با طالبان رویکرد آنها را نسبت به حکومت‌داری تغییر نمی‌دهد و به یک دولت فراگیر در افغانستان منجر نمی‌شود.

🔸 در این یادداشت توصیه شده که آمریکا با تحریم‌های هدف‌مند علیه دسترسی طالبان به پول و فناوری‌های روز، توانایی آن برای ارعاب و اجبار را کاهش دهد. هم‌چنین با حمایت از زنان فعال در نهادهای مدنی، به اعتراضات آن‌ها علیه سرکوب طالبان، بهای بیشتری بدهد.

(https://www.csis.org/analysis/new-century-old-taliban)

اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه