گزارش کارشناسان بروکینگز از سفر به تایوان

 کارشناسان اندیشکده بروکینگز طی سفری از ۸ تا ۱۳ آگوست (۱۷ تا ۲۲ مرداد) از تایوان بازدید و با مقامات سیاسی، رهبران احزاب، مدیران تجاری، روشنفکران و فعالان نهادهای مدنی ملاقات کردند و پس از سفر، گزارشی از ابعاد مختلف تایوان ارائه داده‌اند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 جامعه
به ادعای نویسندگان این گزارش، جامعه تایوان حامی مقاومت در برابر چین است. رهبران تایوان نیز چنین بیان داشتند که دلیل استقبال از پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) این بوده است که روحیه عمومی در تایوان را تقویت کنند.

🔸 نخبگان
اقلیتی از نخبگان سیاسی تایوان درخواست حمایت نظامی از آمریکا دارند. اما اکثریت آنها، خواستار تحکیم روابط سیاسی واشنگتن و تایوان هستند. یک اختلاف‌نظر دیگر میان نخبگان تایوان درباره تفسیر حملات سایبری و رسانه‌ای چین است. مقامات سیاست خارجی با نگرانی، چنین تلاش‌هایی را تهدیدی برای افکار عمومی تایوان می‌دانند. ولی مسئولان رسانه‌ای متذکر شدند که جامعه کثرت‌گرا و دموکراتیک تایوان در برابر این حملات، مصونیت دارد. طبق این گزارش، حزب دموکراتیک خلق و حزب کومینتانگ اختلاف‌نظری درباره ضرورت مقابله با نفوذ چین در تنگه تایوان ندارند.

🔸 اقتصاد
نویسندگان بیان می‌کنند که جنگ تجاری چین و آمریکا به نفع تایوان تمام شد. زیرا برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تایوانی برای گریز از تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی، مراکز تولیدی و تجاری خود را از چین به تایوان منتقل کردند. وابستگی اقتصاد تایوان به تولید نیمه‌هادی‌ها نیز هشداری است که در این گزارش از آن یاد شده است.

🔸 امنیت
تایوان برای مقابله با مانورها و تهدیدات نظامی چین، درصدد تقویت ترکیبی از قابلیت‌های تسلیحاتی متعارف و نامتقارن است. تقویت آموزش ارتش و افزایش ذخایر سوخت، غذا و دارو از دیگر طرح‌های تایوان برای آینده است. رییس‌جمهور تایوان معتقد است که نه چین را تحریک می‌کنیم و نه کوتاه می‌آییم. او می‌داند که تایوان به تنهایی حریف چین نیست. پس درصدد کسب اتحادها و حمایت‌های بین‌المللی است.

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2022/08/19/what-is-taiwans-plan-to-protect-itself-against-chinese-pressure/

ارسال دیدگاه