تلاش دموکرات‌ها برای جذب آرای جوانان در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا

 جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در راستای وعده‌های انتخاباتی خود اعلام کرد که دولت فدرال، بدهی دانشجویانی را که کمتر از ۱۲۵ هزار دلار در سال درآمد دارند تا سقف ۱۰ هزار دلار می‌بخشد. حدود ۴۳ میلیون نفر در آمریکا از این فرمان سود می‌برند و بدهی ۲۰ میلیون از آنها به کلی بخشیده می‌شود.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 این اقدام دولت بایدن در فاصله کمتر از سه ماه تا انتخابات میاندوره‌ای کنگره و فرمانداری‌ها تا حدود زیادی دارای انگیزه‌های انتخاباتی است و هدف اصلی آن می‌تواند جذب آرای رأی‌دهندگان جوان باشد. به خصوص آنکه میزان حمایت جوانان از بایدن در ماه‌های اخیر با کاهش همراه بوده است. طبق یک نظرسنجی، حدود ۴۱ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله از بایدن حمایت می‌کنند که نسبت به یک سال قبل، با کاهش ۱۸ درصدی مواجه شده است.

🔸 با وجود آنکه چپ‌گرایان حزب دموکرات از این اقدام استقبال کرده‌اند اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است با انتظار آنها فاصله دارد. آنها انتظار بخشودگی ۵۰ هزار دلاری را داشتند. با این حال، با توجه به مخالفت‌هایی که از سوی جمهوری‌خواهان و بخشی از دموکرات‌ها ابراز شده بود، این فرمان می‌تواند تاحدودی برای چپ‌گرایان راضی‌کننده باشد.

🔸 علی‌رغم انگیزه‌های انتخاباتی بایدن، در این گزاره که این طرح در نهایت به سود دموکرات‌ها در انتخابات تمام می‌شود شک‌وتردیدهایی وجود دارد. جمهوری‌خواهان آن را تورم‌زا و غیرمنصفانه عنوان کرده‌اند. آنها می‌گویند بخشودگی بدهی دانشجویان در حالی که بسیاری از آمریکایی‌ها فرصت حضور در دانشگاه را نمی‌یابند عادلانه نیست. در حقیقت جمهوری‌خواهان تلاش دارند طبقه کارگر و به خصوص آنهایی که تحصیلات دانشگاهی ندارند را علیه دموکرات‌ها تحریک کنند.

🔸 طبق نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی، ۳۲ درصد از آمریکایی‌ها موافق بخشودگی تمام بدهی‌های دانشجویی، ۳۴ درصد موافق بخشودگی بخشی از بدهی‌ها و ۳۰ درصد نیز مخالف چنین تسهیلاتی هستند. شاید به دلیل همین مخالفت‌ها و ارزیابی‌ها بوده است که همزمان بایدن فرمانی را صادر کرد که به موجب آن تعلیق بازپرداخت بدهی‌های دانشجویی از ابتدای سال ۲۰۲۳ لغو می‌شود. بازپرداخت این بدهی‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا، تاکنون به حالت تعلیق درآمده بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه