روابط ایران و روسیه از نگاه اندیشکده اروپایی

 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی به بررسی ارتقای روابط تهران و مسکو پس از جنگ اوکراین پرداخته است. به نظر نویسنده، رهبران ایران گرچه به توسعه روابط با روسیه مایل هستند، ولی مراقب هستند که به طور کامل از غرب دور و به روسیه وابسته نشوند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 طبق این یادداشت، برقراری موازنه با آمریکا در منطقه و کاهش تأثیر تحریم‌ها دو انگیزه مهم ایران برای گسترش روابط با روسیه است. در عین حال که با توجه به سابقه استعماری روسیه تزاری و شوروی نسبت به ایران، بسیاری از نخبگان سیاسی حاکم با احتیاط به نوع مواجهه با روسیه می‌نگرند.

🔸 نویسنده معتقد است جنگ اوکراین موجب نزدیکی بیشتر دو کشور شده است. با این وجود رهبری ایران تلاش کرده تا «با دقت، ایران را از این درگیری دور نگه دارد». دولت سیزدهم نیز مانند دولت دوازدهم سعی کرده تا ضمن توسعه روابط با روسیه، مسیر بهبود روابط با اروپا را نیز حفظ کند.

🔸 در این یادداشت آمده که حتی احیای برجام، رفع تحریم‌ها و ورود نفت ایران به بازار انرژی نیز می‌تواند به سود روسیه باشد. بدین ترتیب که ایران به واردات نفت و گاز روسیه برای تأمین مصارف داخلی بپردازد و نفت خود را بیشتر صادر کند. هم‌چنین واسطه‌ای برای فروش کالاهای روسی به دیگر مشتریان باشد.

 

(https://ecfr.eu/article/suspicious-bind-irans-relationship-with-russia/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه