گزارش مؤسسه خاورمیانه از روابط مراکش و رژیم صهیونیستی

مؤسسه خاورمیانه در گزارشی به بررسی روابط رژیم صهیونیستی و مراکش پرداخته است که برخی از مهم‌ترین نکات آن در ادامه می‌آید

 

🔸 همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی طرفین می‌تواند برای تقویت مواضع مراکش در مسئله صحرای غربی مفید باشد. ارتش مراکش، فناوری‌های نظامی اسرائیل را به ویژه در زمینه پهپادها، فرصتی برای خود قلمداد می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد مراکش به خرید و استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس پرداخته است. در سوی دیگر، مراکش می‌تواند پلی برای افزایش نفوذ اسرائیل در قاره آفریقا باشد.

🔸 در عرصه اقتصادی، افزایش روابط تجاری از 131 میلیون دلار در سال 2021 به نیم میلیارد دلار در مدت پنج سال پیش‌بینی شده است. با وجود این، تجارت دوجانبه در شش ماهه نخست سال 2022 به 69 میلیون دلار رسید که تنها 1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و باعث نگرانی طرفین شده است. در زمینه نیروی کار نیز مراکش پذیرفته کارگرانی را به اسرائیل بفرستد تا در حوزه‌هایی مانند ساخت و ساز و پرستاری به کار گرفته شوند.

🔸 کشاورزی عرصه بسیار مهمی برای همکاری طرفین محسوب می‌شود. مراکش قراردادهایی را برای ساخت کارخانه‌های نمک‌زدایی با مدیریت شرکت‌های اسرائیلی منعقد کرده است. همکاری‌های علمی و فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک علاوه بر تحقیقات دارویی و بیوتکنولوژی بر انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز شده‌اند.

🔸 مراکش به صورت رسمی همچنان حامی راهکار دو کشوری برای حل مسئله فلسطین است؛ بنابراین تقویت رویکردهای راست‌گرایانه در اسرائیل، می‌تواند مانع ارتقای روابط رباط-تل‌آویو شود. بر اساس نظرسنجی‌های سال 2021 میلادی، 13 درصد مراکشی‌ها با عادی‌سازی روابط کشورشان با اسرائیل «کاملاً موافق» 27 درصد «موافق»، 14 درصد «مخالف» و 14 درصد «کاملاً مخالف» بوده‌اند. همچنین 32 درصد به این پرسش پاسخی نداده‌اند. با این حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد درصد مخالفان مراکشی عادی‌سازی رو به افزایش است؛ به نحوی که در نظرسنجی سال 2022 حدود 63 درصد از مراکشی‌ها با توافق عادی‌سازی کاملا مخالف یا مخالف بوده‌اند.

🔸 در نظرسنجی دیگری در سال 2021، مشخص شده که تنها 5 درصد الجزایری‌ها، 6 درصد اردنی‌ها، 7 درصد تونسی‌ها، 9 درصد در لیبی، 14 درصد در لبنان و 21 درصد در عراق با عادی‌سازی روابط مراکش و رژیم صهیونیستی «موافق» یا «کاملاً موافق» هستند.

↙️ منبع:

https://www.mei.edu/publications/morocco-and-israel-economic-opportunities-military-incentives-and-moral-hazards

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️http://eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه