تحلیل روزنامه اسرائیلی از راهبرد منطقه‌ای ایران 

روزنامه تایمز اسرائیل در تحلیلی نوشته است آمریکا روز شنبه خبر داد که در حال گسیل یک زیردریایی هسته‌ای به خلیج فارس است که پیش از این از کانال سوئز عبور کرده است. چنین اعلامیه‌ای که همراه با مسیر و مکان نهایی زیردریایی بود یک حرکت حساب‌شده از سوی آمریکا حساب می‌شود. آمریکا در حال ارزیابی وضعیت ایران و شبکه نیروهای شیعه آن در سراسر منطقه است.

 

🔸 به نوشته این روزنامه، زمان زیادی نگذشت که ایران پاسخ داد و اعلام کرد سپاه پاسداران رزمایش دریایی بزرگی در خلیج فارس و دریای سرخ برگزار می‌کند. اقدام واشنگتن یک بعد استراتژیک نیز داشت. آمریکا به شدت نگران محور در حال ظهور در منطقه با حضور ایران، روسیه، چین و عربستان است.

🔸 در این تحلیل آمده است خاطر جمعی فزاینده تهران در سراسر منطقه حس می‌شود و این تحولات پیامدهای عمیقی برای اسرائیل دارد. در حمله راکتی اخیر به اسرائیل با وجود آنکه حزب‌الله لبنان سعی کرد از درگیری با اسرائیل دوری کند به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای حماس در جنوب لبنان مسئول حمله راکتی هستند.

🔸 اتفاق مهم دیگر روز یکشنبه در صنعای یمن به وقوع پیوست: گفتگوهای صلح میان عربستان و یمن برای پایان جنگ میان آنها. اگر تأیید تهران نبود این گفتگوها انجام نمی‌شد. از نگاه تل‌آویو، پایان جنگ در یمن، اگر توجه حوثی‌ها را به سوی اسرائیل منحرف کند احتمالاً پیامدهایی برای اسرائیل خواهد داشت.

🔸 در مقاله تایمز اسرائیل آمده است ایران تصمیمی اساسی برای کاهش تنش‌ها با کشورهای عرب سنی گرفته است تا تمرکز خود را بر استراتژی ایجاد محوری ضد آمریکایی معطوف کند. حمایت چین از ایران در احیای روابط با عربستان تنها واسطه‌ای در این زنجیره است. این سیاست ایران مستقیماً به تعمیق روابط با روسیه و گرم شدن روابط با ترکمنستان، قزاقستان و ارمنستان نیز مرتبط است.

منبع

 

(https://www.timesofisrael.com/iran-is-constructing-a-new-middle-east/)

ارسال دیدگاه