منافع و تضادها در خان یونس

 

 

🔹 ورود رژیم صهیونیستی به خان یونس در روزهای اخیر عموم تحولات و تحرکات منطقه ای و جهانی را وارد فاز جدی تر کرده است.

🔸تصمیم رژیم صهیونیستی برای پیگیری روند حملات در خان یونس با طمع ضربه به تیم های فرماندهی حماس در این منطقه شاید به لحاظ مدیریت جنگی منافعی را برای اسرائیل پیگیری کند (که جای تردید بسیار دارد) اما هزینه هایی به مراتب گزاف به کلیت این رژیم و کابینه بنیامین نتانیاهو تحمیل می کند.

🔸اصرار بر ریسک دیوانه وار بازی میلیتاری در خان یونس هزینه های انسانی و به تبع آن فشار حقوق بشری را برای رژیم بالا می برد.

🔸اصرار بر ادامه جنگ، ریسک سیاسی را برای دولت نتانیاهو و به طریقی ریسک حیاتی حتی برای جامعه اسرائیل با افزایش تنش حزبی و انسداد سیاسی در جامعه شکننده صهیونیستی به همراه دارد.

🔸 ایالات متحده و دموکراتها نمی توانند و حتی نمی خواهند هزینه های این جنگ را برای نتانیاهو فاکتور کنند. در این باره “سی‌اِن‌اِن” گزارش داد که واشنگتن انتظار دارد مرحله کنونی تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. این گزارش می گوید «ارزیابی‌های آمریکا نشان می‌دهد که اسرائیل نمی‌تواند سطح فشرده کنونی عملیات خود را برای یک دوره بدون انتها تضمین کند.»

🔸نشریه Cradle نیز در یادداشتی اشاره می کند:” بایدن با حمایت صریح از حمله نظامی اسرائیل به غزه، خود را در معرض آسیب‌پذیری‌های غرب آسیا، به‌ویژه در صحنه‌های بی‌ثبات عراق و سوریه و یمن قرار داده است.”

✅ و این موارد تنها بخشی از هزینه های موجودی هستند که رژیم صهیونیستی باید آن را با منافع(خیالی) خود بسنجد و به این سوال پاسخ دهد که آیا حتی در صورت موفق شدن، طرح ریزی های عملیاتی در فتح فرماندهی خان یونس و سناریوی (خام)حذف حماس آیا می تواند با آن کنار بیاید؟

#تحلیل_کوتاه

🖊 مهدی قاسمی ورجانی

ارسال دیدگاه